4,5/5* Een aanrader!

Mieke Schepens 14 juni 2020
Voor in het boek staat een quote van Linn Ullmann – uit De rustelozen, 2016:
“Zien, herinneren, begrijpen. Alles hangt af van de plaats waar je staat.”

Onderstaande woorden van de auteur geven duidelijk weer waar het over gaat in het leven: jezelf herkennen in bepaalde situaties op verschillende tijden. In hoeverre is herkenbaar wat je ziet, hoort of ervaart?

“Tijdens het reizen verander ik, onbewust, steeds van perspectief: mijn persoonlijke geschiedenis, die van degenen die ik ontmoet en het verleden van de plek waar ik ben aangeland wisselen elkaar af. Heden en verleden verweven zich als vanzelf. En als de reis vordert vraag ik mij steeds vaker af waar de reis naartoe gaat.”

Bovenstaande is ook heel toepasselijk in deze tijd van de strijd tegen racisme die nu (juni 2020) gaande is.
Wat vroeger heel vanzelfsprekend was omdat men dat wat gebeurde niet als een misdaad zag maar als een positief iets. Het was tenslotte goed voor het land. Terwijl als je er nu naar terugkijkt, het er toch anders uitziet.

“Wann vergeht die Vergangenheit?”

De auteur haalt herinneringen op over acteurs, actrices, films en auteurs, in het bijzonder Henning Mankell. Hij leest tijdens zijn trip Zweedse Laarzen, het laatste boek van deze auteur. Hierin gaat het met name over de balans van het leven opmaken en het elkaar heel langzaam leren waarderen. De hoofdpersoon Welin fungeerde als zijn alter ego las ik in het nawoord.

Op een van de laatste bladzijden beschrijft Hans Muiderman hoe hij bladert in een boekje over Farö. Datgene wat hij daar leest verklaart een gedeelte van de titel.

quote:
De naam betekent niet alleen ‘schapeneiland’, lees ik, maar ook ‘daar waar de reis naartoe gaat.’
unquote

Ik heb Hanze! daar waar de reis naartoe gaat heel graag gelezen en waardeer het met 4,5/5*

Meer recensies van Mieke Schepens