Een fascinerend boek voor iedereen die meer wil weten over het regenwoud en het belang daarvan

Mieke Schepens 27 maart 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

‘Het Amazone-dagboek’ van Elzo Smid is een meeslepend en informatief boek dat de lezer meeneemt op een reis door het regenwoud.
Deze novelle in dagboekvorm volgt Anton Smelt, een Nederlandse bioloog die in de jaren zeventig door zijn werkgever, een internationaal levensmiddelenbedrijf naar Peru wordt gestuurd. Zijn onderzoek daar betrof paranoten die in hun bedrijf gebruikt worden. Hij moest voor het bedrijf uitzoeken wat de beste methode is om paranoten te behandelen zodat ze beter bewaard blijven tijdens het transport.

Om dat dit niet iets is wat hij altijd al gedaan had en net een jaar rust achter de rug had, besloot hij een schriftje te kopen om daar zijn bevindingen in te noteren. Deze aantekeningen werden de bron van ‘Het Amazone-dagboek’. Het is mooi om te lezen hoe Anton steeds meer van de rust gaat genieten. Bovendien is hij van een heleboel overtollige materialen verlost, waar hij op zijn nieuwe adres ook helemaal niets meer mee kan doen; ook dat zorgt voor een gevoel van rust en ruimte.

“14 augustus 1979.
Ik heb ontslag genomen. Ha! Definitief besloten hier te blijven. Gisteren ben ik in de stad geweest om alles met telex en fax (vanwege de handtekeningen) te regelen.
Het speelde al langer door mijn hoofd. Ik voel ook wel een verantwoordelijkheid ten opzicht van de zaak, maar er is daar veel veranderd.”

Smelt beschrijft op boeiende wijze de wonderlijke wereld van het regenwoud, met zijn unieke flora en fauna. Hij deelt zijn fascinatie voor de complexe interacties tussen de verschillende soorten en de schoonheid van de ongerepte natuur.
Het boek is meer dan een verhaal over een man en zijn leven. Het is ook een aanklacht tegen de vernietiging van het regenwoud en een pleidooi voor de bescherming van dit kwetsbare ecosysteem.

“De regentijd is grotendeels voorbij en we zijn bezig om alles weer op te ruimen. Wanneer de rivier buiten de oevers treedt, bereikt het water het dorp en het land daarachter niet, maar door de harde regen liggen de paden toch vol met bladeren, takken en soms hele boomstammen.”

De beschrijvingen van de natuur zijn levendig en gedetailleerd. Smid heeft een scherp oog voor detail en weet de schoonheid van het regenwoud op een aansprekende manier te beschrijven.
Het boek is boeiend en informatief. Elzo Smid heeft de wetenschappelijke informatie op een toegankelijke manier gepresenteerd, zonder dat het saai wordt. Maar ook het persoonlijke lief en leed van Anton Smelt is op een mooie manier beschreven; dood, verdriet en daarna toch weer het ervaren van een nieuwe liefde.
Het boek is een eyeopener. Het maakt duidelijk hoe belangrijk het is om het regenwoud en alles wat daar groeit en leeft te beschermen.

In de epiloog lees je nog meer over het leven van Anton Smelt in het Peruaanse Amazonewoud. Hij kreeg steeds vaker bezoek van biologen, ecologen en andere onderzoekers. Zelfs na zijn overlijden kwamen er nog onderzoekers langs om het dorp Iyacu en het voormalig huis van Anton te bezoeken. Daarna werd al snel Fundacion Antón Smelt opgericht; een stichting die zich bezighoudt met voorlichting en educatie over het Amazonegebied.

‘Het Amazone-dagboek’ is een fascinerend boek voor iedereen die meer wil weten over het regenwoud. De leuke tekeningen zijn een mooie aanvulling op het verhaal. Je zult nooit meer hetzelfde over een paranoot denken…
Het is een mooie reis door het Peruaanse Amazonewoud voor natuurliefhebbers en voor mensen die zich zorgen maken over de toekomst van onze planeet.

Meer recensies van Mieke Schepens