Een meeslepende verkenning van een wankelende wereld

Mieke Schepens 06 april 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

In haar debuutroman ‘Op drift’ schetst Iris Cassandra een indringend beeld van een samenleving die geconfronteerd wordt met de harde realiteit van een uitgeputte aarde. Deze filmische roman beschrijft verschuivingen. Zowel geologische verschuivingen van tektonische platen met tsunami’s en vulkaanuitbarstingen tot gevolg als psychologische verschuivingen in mensen waardoor hele samenlevingen veranderen.

‘Op drift’ voert ons mee naar Païz, een land waar de gevolgen van klimaatverandering en overbevolking pijnlijk zichtbaar zijn.
President Borduur tracht in 2013 met de ‘wet tot beheersing van de beleversomvang, mede inhoudende beperking van geboorte’ het aantal geboorten te beperken, terwijl de bevolking gebukt gaat onder de druk van schaarste en onrust. Deze wet wordt in 2016 weer aangepast.
De roman bespreekt de spanningen die hierdoor ontstaan, niet alleen tussen verschillende bevolkingsgroepen, maar ook binnen families en individuen. Heel bijzonder zijn de twee hoofdstukken waarin iedereen sprakeloos is.

“Terwijl hij blijft zitten in het water met Eva in zijn armen, kijkt hij in de richting van het geluid. Omdat hij tegen de zon in kijkt, ziet hij alleen twee contouren van mensen. Het lijken twee mannen te zijn. De ene heeft een gedrongen postuur en lang zwiepend haar, de andere is lang en slank met korte haar. Als ze dichterbij komen met ferme pas en krachtige armzwaai, ziet hij ze beter. Ze zijn naakt en het lijkt alsof ze spelen in een propagandafilm voor sociaal-realistisch naturalisme. En ze zingen uit volle borst in een taal die Moritz niet thuis kan brengen. Taal? Het kunnen ook gewoon klanken zijn die de mannen fijn vinden om uit te stoten? Wie zijn dit? Iedereen was toch dood hier?”

Cassandra slaagt erin om complexe thema's als ecologische rampspoed, migratie en sociale ongelijkheid op een boeiende en toegankelijke manier te vertalen naar een meeslepend verhaal in drie delen. De rijke, beeldende taal en de goed uitgewerkte personages maken van ‘Op drift’ meer dan een dystopische waarschuwing; het is een indringende reflectie over de keuzes die we vandaag maken en de toekomst die we daarmee creëren. Je luistert bovendien soms mee naar gesprekken tussen vulkanen.

"Op drift" is een sterke debuutroman die de lezer meeneemt op een reis door een wankelende wereld. Het is een boek dat tot nadenken stemt en inspireert om na te denken over onze eigen verantwoordelijkheid voor de toekomst.

Meer recensies van Mieke Schepens