Hordeloop naar Kingsbridge in de vroegste Engelse Middeleeuwen

Mieke Scheveningen 09 oktober 2020
Van deze (nu) vierdelige serie over het plaatsje Kingbridge in Engeland heb ik al eerder deel 1 genoten (De pilaren van de aarde, speelt zich af begin 12e eeuw) en deel 2 (Brug naar de hemel, begin 14e eeuw). Deel 3, Het eeuwige vuur speelt zich af in het Kingsbridge halverwege 16e eeuw en kwam in Nederland uit in september 2017. Een knoertdikke parel, dat ik nog tegoed heb om te lezen, want nu -drie jaar later- verscheen dit aantrekkelijke deel 4: De schemering en de dageraad. Het verhaal speelt zich af rond het eerste millennium n. Chr. Verwarrend misschien dat dit vierde deel chronologisch gezien het eerste deel van de serie had kunnen zijn. Voor het genieten van de delen maakt het echter niet uit in welke volgorde je ze leest, omdat ze in eeuwen maar niet in plaats van scène van elkaar verschillen. Ken Follett hanteert voor deze serie een ijzersterke formule, waar eigenlijk elke fervente boekenlezer van houdt. Van begin tot het eind zit het boordevol schijnbaar onoplosbare problemen, relationele botsingen, belevenissen, spanning en romantiek. Je wordt er door Ken Follett genadeloos (graag!) in meegesleurd.

Dit verhaal over het ontstaan van Kingsbridge speelt zich voornamelijk af in Dreng’s Ferry. Historisch gezien is er weinig bekend over het leven rond 1000. De Vikingen hielden huis. Het Christendom deelde de macht met de adel. Er gebeurde veel wat gewoon niet deugde. De harde feiten zijn uitgewist door de tijd. Ken Follett voert drie uiteenlopende jonge personen op vanuit verschillende hoeken en standen, die elkaar ontmoeten, bevriend raken en die ieder op hun eigen manier voor de liefde, het goede en rechtvaardige gaan. Ragna een Normandische edelvrouwe, Edgar een vriendelijke en oprechte botenbouwer en Aldred een jonge monnik. Ze worden allen meer en meer het slachtoffer van de uitspattingen van een wrede en meedogenloze machtige familie, die heerst over Shiring en omstreken. Steeds weer wint hun veerkracht het van de bruutheid. Steeds sterker, gemener en gewelddadiger slaat de familie terug. Reuze leuk om te lezen natuurlijk. Voor je het weet is het vuistdikke boek uit en weet je waar de naam Kingsbridge vandaan gekomen is. Wat een geweldige verhalenverteller is Ken Follett toch!

Meer recensies van Mieke Scheveningen