Waanzin(nig) en spannend

Nederlandse auteur Maren Stoffels heeft al enkele jeugdthrillers op haar naam staan. In 2020 kunnen we daar het razend spannende Black Friday aan toevoegen.

Ris heeft zichzelf goed voorbereid op de ontgroening, terwijl Megan een heel andere reden heeft om eraan deel te nemen. Eén ding hebben ze echter gemeen: ze willen een plek in dat fantastische studentenhuis. Maar de opdrachten van de ouderejaars zijn gevaarlijk, wreed en vernederend. Alleen degenen die doorzetten – die overleven – maken een kans. De vijfde en laatste dag staat bekend als Black Friday. Een dag die letterlijk zwart zal eindigen.

Het verhaal van Ris en Megan heeft een bijzonder interessante opbouw. De introductie laat direct weten dat er iets is gebeurd, maar zonder de nodige details. Megan wordt verhoord, maar haar getuigenis brengt weinig op. Direct daarna wordt er vanuit twee perspectieven verteld hoe de ontgroening in zijn werk is gegaan. Het verhaal is opgedeeld in vijf delen: van dag één tot en met dag vijf. Er wordt vanuit beide perspectieven kort en bondig verteld welke opdrachten en vernederingen ze moeten ondergaan. Hierdoor spat de spanning vanaf het eerste hoofdstuk al van de bladzijdes.

Er wordt niet veel tijd gestoken in hun verleden en alleen de belangrijkste details komen aan bod. Zo leer je Ris en Megan wel kennen, maar blijft het verhaal focussen op de ontgroening. Er komen redelijk wat andere personages aan bod, soms uit het verleden van de twee, maar voornamelijk andere deelnemers. Er ontstaan wat prille vriendschappen die op de proef worden gesteld door de opdrachten die ze moeten ondergaan. Er komen heftige en ook wat ondenkbare dingen aan bod, waardoor je afkeer tegenover dit soort extreme ontgroeningen zal groeien. Is het dit allemaal wel waard?

Of een plek in een vereniging belangrijker is dan vriendschap, of dat deze kan dienen als ontsnapping aan het verleden is nog maar de vraag. Waar trekt iemand de grens, wanneer zegt je dat het genoeg is geweest? Deze vragen zullen opkomen tijdens het lezen en je niet meer loslaten tot de ontknoping.

'"Op de grond, noviet."
"Dit slaat nergens op."
"Op. De. Grond."
Ik kijk even naar Bibi, dan zak ik toch op de grond. Nog voordat mijn wang de grond raakt, duwt de jongen me ernaartoe. Hij zet zijn schoen op mijn onderrug en duwt. Zijn hak boort pijnlijk in mijn huid.
"Ze moeten hun plek kennen." De jongen duwt nog iets harder. "Dicht bij de grond."'

De korte hoofdstukken, perspectiefwisselingen en spannende opeenvolgende gebeurtenissen zorgen ervoor dat het boek gemakkelijk en snel te lezen is. Het taalgebruik is goed te volgen, ondanks de ontgroeningstermen die erin voorkomen. Dankzij Ris’ voorkennis krijgen de onbekende termen bovendien een korte verduidelijking.

Naast deze sterke elementen heeft de auteur heeft nog meer in petto. Want 'Black Friday' blijkt een alles onthullende dag; aan het eind vinden nog enkele belangrijke gebeurtenissen plaats die het verhaal ineens helemaal veranderen. Dit maakt de plot extra uniek en interessant. Het boek brengt je naar het puntje van je stoel en voert je mee in een achtbaan van spannende gebeurtenissen, helemaal tot aan de laatste bladzijde.

Een razend spannende jeugdthriller over het aangeven van grenzen, vriendschap, foute beslissingen en verlies.

Meer recensies van Minca (My Winged Books)