Geen bijzonder verhaal maar wel mooi en magisch

Als prinses heeft Aurelia het niet gemakkelijk. Ze bezit namelijk bloedmagie, iets wat bijna iedereen in het rijk verafschuwd. Er worden regelmatig vrouwen opgehangen als ze worden verdacht van hekserij. Na een vreemde openbaring, vlucht Aurelia naar een ander land en doet ze zich voor als iemand anders. Daar ontdekt ze meer en meer hoe ze bloedmagie moet gebruiken en komt ze in aanraking met andere bloedmagiërs die haar kunnen helpen. Maar niet iedereen is even betrouwbaar, zeker niet als je als buitenstaander net zo weinig weet van de mensen als zij van jou.

De eerste hoofdstukken uit het boek waren niet heel spannend, eerder een beetje verwarrend en bevatten veel informatie rondom de bloedmagie. Ik kreeg op zich wel snel een beeld van wat het inhield, maar het leek dat er iets te veel aandacht aan werd besteed, waardoor het ingewikkelder overkwam dan het daadwerkelijk misschien was? Enkele hoofdstukken verder werd er al met magie gewerkt. Dit was wel even een verrassing en zorgde voor een boost in het verhaal. Zodra Aurelia aankomt in het andere land, ontstond er opnieuw weer wat spanning en hierdoor bleef het verhaal wel interessant. Ze komt een aantal interessante personages tegen, maar ik had het gevoel dat ik een aantal van hen al snel door had.
Later, veel later in het verhaal bleek mijn vermoedens ook te kloppen en dat was aan de ene kant wel jammer omdat het dan niet echt meer verrassing was. Aan de andere kant gebeurden er tussendoor nog wel genoeg interessante en ook wel spannende dingen.

Over het algemeen had leek het alsof er veel informatie en dialogen waren die je niet per se nodig zou hebben om het verhaal te kunnen volgen. Maar vaak gebeurde er dan net op dat moment weer iets opvallends waardoor je aandacht daar weer even van wordt afgehaald. Één van de bijkomstigheden als bloedmagiër voor Aurelia is dat ze geesten van mensen kan zien die onlangs of langere tijd geleden zijn overleden. De momenten waarop ze dan iemand ziet of als diegene zelfs contact met haar probeert te maken, vond ik veruit interessant. Want blijkbaar kunnen de geesten, als die via Aurelia boodschappen overbrengen bijvoorbeeld aan nabestaanden. Dit was wel op een mooie en bijzondere manier verwerkt in het verhaal.

Benieuwd naar het eind van het verhaal zul je tijdens het lezen wel worden. Op internet staat namelijk al dat er een vervolg in aantocht is en dat geeft dan toch weer net het zetje om op iets moeilijkere moment in het verhaal toch gewoon lekker verder te lezen. Wat betreft de personages, ze kwamen niet allemaal even interessant op me over. Ergens bleven de personages in dit verhaal op een bepaalde afstand, waardoor je je misschien niet altijd even goed kan identificeren. Maar dat nam niet weg dat het verhaal een goede opbouw had en een aantal goede verrassingselementen. Ook de fantasy-elementen waren niet echt bijzonder, maar wel mooi verwikkeld in het verhaal.

Meer recensies van Minca (My Winged Books)