De Kleuren van Schaduw

Kell en Lila hebben wel wat meegemaakt in het eerste deel van de Schemering trilogie. Aan het eind van het verhaal scheidden hun wegen zich en gaan ze ieder hun eigen weg. Vier maanden later heeft Kell nog steeds geen rust kunnen vinden. Hij is op leven en dood verbonden aan zijn broer, de kroonprins, Rhy en hij heeft geen idee of hij Lila nog ooit zal zien of spreken. Gelukkig heeft hij de beruchte tweeling van Wit Londen verslagen. Terwijl Kell probeert af te schakelen, is Rood Londen bezig met het organiseren van de Element Spelen. Een internationale wedstrijd waarbij magiërs strijden om de eerste plaats. Niet wetende wie er allemaal onderweg is naar de Spelen, blijft Kell piekeren en zorgt Rhy voor alle voorbereiding rondom de Spelen. Kell’s bezoekjes aan andere Londens staan even stil, waardoor niemand door heeft dat een ander Londen steeds meer macht aan het vergaren is. Voor en tijdens de spelen worden vrienden, vijanden en rivalen herenigd. Met alle gevolgen van dien.

Lila maakt een groot deel uit van de eerste helft van het verhaal. Door de perspectiefwisselingen tussen Lila en Kell kom je erachter waar de twee inmiddels zijn beland en mee bezig zijn. Ze denken allebei regelmatig terug aan de gebeurtenissen die ze samen hebben meegemaakt, maar lijken er allebei ook voor te vluchten. Lila maakt tegen alle verwachtingen in enkele nieuwe bondgenoten, niet wetende wie die precies zijn, aangezien ze van een ander Londen komt. Ze probeert haar vermomming als man in stand te houden, maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Na verloop van tijd doen zich ook nieuwe ontwikkelingen voor bij Lila, waardoor ze een grote groei doormaakt en nieuwe ambities ontwikkeld. Kell daarentegen lijkt meer stil te staan. Hij lijkt zich steeds meer te verzetten tegen het lot dat voor hem bezegeld is, ondanks dat hij zijn broer Rhy niet kwijt wilt raken.
Ook dit verhaal komt rustig op gang, maar bevat vanaf het begin wat meer actie en interessante dialogen. Je raakt benieuwd waar het verhaal naartoe werkt en hoe alles op een gegeven moment samen komt.

Het is echt onvoorstelbaar hoe Victoria deze reeks weer in elkaar heeft gezet. Het eerste deel was niet heel spectaculair, er werd voornamelijk informatie gedeeld met de lezers en ik had het gevoel dat er af en toe wel wat meer mocht gebeuren. De eerste helft van dit deel bevat wel wat meer actie, waardoor je als lezer sneller in het verhaal gezogen wordt. Het wordt rustig opgebouwd, met even goed interessante en onverwachte gebeurtenissen. Als er eenmaal een bestemming is, een weg waar het verhaal naar toe leid (in dit geval de Element Spelen) raakt het verhaal in een stroomversnelling. Er is bekend welke deelnemers meedoen aan de Spelen, maar met enkele codenamen op de lijst, weet je als lezer toch nog niet zoveel. Wat je wel weet, of aanvoelt, is dat alle personages waarschijnlijk daar samenkomen en er iets onverwachts zal gebeuren. Maar de manier waarop de auteur daarnaartoe werkt is uiterst zorgvuldig en goed doordacht. Het deed me een beetje denken aan de manier waarop ‘Vicious’ en ‘Vengeful’ zijn opgebouwd. Twee boeken waar ik geen genoeg van kon krijgen. Alleen al dat feit zorgde ervoor dat ik niet wilde stoppen met lezen. Tussen de hoofdstukken door komen ook enkele verrassingen aan bod, onbekende personages en vreemde gebeurtenissen waarvan je je afvraagt wat dit met het hele verhaal te maken heeft. Maar Victoria heeft overal een reden voor en die redenen komen uiteindelijk allemaal aan het licht bij het spannende en groteske einde van dit verhaal. De laatste twee honderd pagina’s zijn gevuld met actie, spanning, gevaar en intriges. Door die pagina’s ben ik letterlijk heen gevlogen, tot ik op de laatste bladzijde aankwam en alleen maar meer wilde!

Eerder was ik nog wat twijfelachtig over de ADSOM trilogie, maar dit tweede deel heeft me overtuigd. Het is niet zo goed als de Villains serie, maar komt aardig dicht in de buurt. Een boek vol actie, gevaar, magie en excentrieke personages die ervoor zorgden dat ik niet kon stoppen met lezen. Dit boek kun je in één ruk uitlezen.

Meer recensies van Minca (My Winged Books)