Veel spanning maar minder diepgang

Benthe heeft niet veel te besteden, maar om toch gezellig te kunnen shoppen met vriendinnen of op stap te gaan, gaat ze regelmatig oppassen en werkt ze in het weekend bij een snackbar. Daar krijgt ze vaak bezoek van haar ex-vriendje Olaf, die maar niet opgeeft. Gelukkig kan ze als ze op stap gaat even alles vergeten. Daar ontmoet ze een leuke jongen. Haar vriendinnen zien hem ook wel zitten. Maar hij blijft haar appen en bellen, ook al laat ze weten dat ze niet meer geïnteresseerd is. Op een avond loopt Benthe vanuit het werk via het bospad naar huis. Ze hoort wat ritselen en voelt zich niet veilig. Ze probeert haar broer en vriendin te bellen, maar krijgt niemand aan de lijn. En dan voelt ze ineens een ijskoude hand op haar mond.

De Nederlandse auteur Jennefer Mellink is onder meer bekend van de jeugdthrillers Kwaad bloed en Vermoorde onschuld. Uitgeverij Kluitman startte in 2019 met het uitgeven van novelles: korte, spannende verhalen om het lezen toegankelijker te maken voor de jeugd, vanaf 12 of 14 jaar. Opgepast! van Mellink is daar één van.

Door het korte verhaal te starten met een spannend en actievol moment, heeft Mellink gelijk de aandacht van de lezer. Daarna neemt het verhaal een iets rustiger pad, maar wordt het interessant gehouden door af en toe een perspectiefwisseling te laten plaatsvinden. Daarin houdt een nog onbekend personage Benthe in de gaten en fantaseert over haar. Dit bouwt de spanning in het verhaal weer langzaam op. Er worden meer personages geïntroduceerd en er gebeuren een paar vreemde dingen. Hierdoor ontstaat langzaam een vermoeden wie Benthe in de gaten houdt. Maar wie dat is, blijft tot op het spannendste moment onduidelijk – om daarna ineens uit een onverwachte hoek bekend te worden gemaakt.

‘Ik houd haar al een tijdje in de gaten. Ik vind dat spannend, omdat ik weet dat zij niks weet.’

Sommige ontmoetingen tussen onbekende personages en Benthe voelen iet wat geforceerd. Het komt niet altijd helemaal natuurlijk of oprecht over. Alsof deze personages alleen aan het verhaal toegevoegd zijn om als mogelijke dader gezien te worden. Verder worden bepaalde momenten erg kort beschreven. Dit is wel begrijpelijk omdat het boek erg kort is, maar het komt minder persoonlijk over en hierdoor mist het verhaal, zeker in het begin, wat diepgang. De schrijfstijl is verder erg prettig en het makkelijke taalgebruik zorgt ervoor dat het verhaal goed te volgen is.

Het duurt een poosje tot het moment van de waarheid nadert. De manieren waarop de dader bekend wordt gemaakt en andere geheimen uit de plot worden onthuld, zijn anders dan verwacht. Het wordt niet op het specifieke moment beleefd door Benthe; het wordt achteraf aan de lezer verteld. Dit creëert weer een afstand tussen het verhaal en de lezer, maar geeft er wel een vernieuwende draai aan. Nog één extra en laatste verrassing maakt het einde dan toch nog even spectaculair.

Voor lezers die van een spannend jeugdboek houden, maar niet te veel diepgang of een te uitgebreid verhaal houden, is deze novelle van Mellink zeker een aanrader!

Meer recensies van Minca (My Winged Books)