Lezersrecensie
Voor de nieuwe en belegen docent!
Regie in de klas geschreven door Tom Bennett is een ruim 400 bladzijdes tellend naslagwerk voor de beginnende en gevorderde docent. Tom Bennett komt van oorsprong uit de horeca, maar heeft de daar opgedane (mensen-)kennis gebruikt in zijn baan als docent om van daaruit zijn ResearchED op te richten; voor en door leraren.
Op de achterflap lezen we: Goed gedrag is het begin van goed leren. Alle leerlingen verdienen klaslokalen waar het rustig en veilig is, en iedereen waardig met elkaar omgaat. Het is een van de belangrijkste taken van de leraar om zo’n ruimte te creëren. Helder, duidelijk en niet meer dan redelijk, maar we weten allemaal dat het in de praktijk nog wel eens anders is.
Na een voorwoord en inleiding neemt Bennett ons in drie secties mee om dit utopia te realiseren in ‘ons’ lokaal. De eerste sectie gaat over de menselijke aard, hier komt ook Bennett zijn rol als gedragsdeskundige duidelijk naar voren. De tweede sectie is verdeeld in twee delen: sociale normen en routines. Aan de hand van hele praktische tips en voorbeelden laat hij zien hoe je al een verschil kunt maken. De derde sectie gaat over feedback op gedrag, want goed gedrag is het begin van goed leren.
Het is een boek waar een nieuwe docent (zeer veel) handvaten uit kan halen en een belegen docent tot (hernieuwde) inzichten kan komen. Een ieder zal zijn beschreven situaties voor de geest kun halen tijdens het lezen van dit prettig geschreven boek.
Op de achterflap lezen we: Goed gedrag is het begin van goed leren. Alle leerlingen verdienen klaslokalen waar het rustig en veilig is, en iedereen waardig met elkaar omgaat. Het is een van de belangrijkste taken van de leraar om zo’n ruimte te creëren. Helder, duidelijk en niet meer dan redelijk, maar we weten allemaal dat het in de praktijk nog wel eens anders is.
Na een voorwoord en inleiding neemt Bennett ons in drie secties mee om dit utopia te realiseren in ‘ons’ lokaal. De eerste sectie gaat over de menselijke aard, hier komt ook Bennett zijn rol als gedragsdeskundige duidelijk naar voren. De tweede sectie is verdeeld in twee delen: sociale normen en routines. Aan de hand van hele praktische tips en voorbeelden laat hij zien hoe je al een verschil kunt maken. De derde sectie gaat over feedback op gedrag, want goed gedrag is het begin van goed leren.
Het is een boek waar een nieuwe docent (zeer veel) handvaten uit kan halen en een belegen docent tot (hernieuwde) inzichten kan komen. Een ieder zal zijn beschreven situaties voor de geest kun halen tijdens het lezen van dit prettig geschreven boek.
1
Reageer op deze recensie