De vergeten vrouwen

Mirjam Brondsema 17 maart 2024

Kristin Hannah (1960) is een Amerikaanse schrijfster. Ze werd geboren in Californië, en studeerde Communicatie aan de Universiteit van Washington. Daarna studeerde ze rechten aan de University of Puget Sound en werkte ze in Seattle totdat ze voltijd schrijver werd.
Ze heeft inmiddels meer dan 20 romans op haar naam staan en won diverse prijzen.

De vergeten vrouwen (The Women) is haar nieuwste roman.

Het is het jaar 1965. In de familie van Frances (Frankie) McGrath worden mannen die gediend hebben in het leger, en dus hebben gestreden voor hun land, als helden beschouwd. Wanneer Frankie's broer Finley vertrekt naar Vietnam om te vechten wordt dit besluit toegejuicht en en wordt een feest gegeven ter afscheid. Frankie is afgestudeerd als verpleegkundige en besluit in een opwelling om zich aan te melden bij het verpleegkundigenkorps van de landmacht. Ze wil ook naar Vietnam om haar land te dienen, en in de naïeve veronderstelling dat ze bij haar broer in de buurt kan zijn gedurende zijn detachering. Helaas reageren haar ouders niet zoals ze gehoopt had. In plaats van trots te zijn op hun dochter lijkt het wel alsof ze zich voor haar schamen. Oorlog is voor mannen, niet voor vrouwen. Frankie hoeft alleen maar haar school af te maken, te trouwen en een gezin te stichten. En vooral een respectabele vrouw zijn, net als haar moeder. Status en aanzien zijn van groot belang voor de conservatieve ouders van Frankie.
Ze gaat toch.
In Vietnam aangekomen blijkt direct hoe totaal onvoorbereid Frankie (en iedere andere nieuwkomer) is op de situatie daar. De hitte, de chaos, de afschuwelijke omstandigheden, het lijkt wel de hel op aarde. Toch weet Frankie haar draai te vinden, mede dankzij Barb en Ethel, haar collega's met wie ze vriendschap sluit voor het leven. Ze tekent zelfs bij voor een extra jaar.
Dan komt het moment dat ze terug gaat naar huis. In Amerika klinken inmiddels steeds meer protesten tegen de oorlog en de veteranen die terugkeren worden niet bepaald warm onthaald. Bovendien wordt Frankie als vrouwelijke veteraan al helemaal niet serieus genomen want "er waren geen vrouwen in Vietnam". De onwetendheid en het onbegrip waar ze mee te maken krijgt, ook in haar familie, zijn groot en Frankie worstelt jaren met psychische problemen. Gelukkig blijven de drie vriendinnen elkaar onvoorwaardelijk steunen.

Kristin Hannah zuigt je vanaf het begin mee in het verhaal. De beschrijvingen van de situatie in Vietnam zijn gruwelijk, schrijnend en levensecht. De personages zijn goed uitgewerkt en we blijven naast Frankie ook haar vriendinnen Barb en Ethel volgen. Er is veel te lezen over de oorlog in Vietnam, en er zijn talloze films gemaakt, maar nooit eerder las ik een verhaal over de vrouwen die dienden in Vietnam.

Ik won dit boek bij Hebban, in ruil voor een recensie. Hoewel het een boek is uit een genre waar ik niet gauw een boek uit zou kiezen, moet ik erkennen dat hier ook een risico in schuilt, namelijk dat je heel mooie boeken om deze reden uitsluit. Dus misschien moet ik toch iets minder in vakjes denken.

De vergeten vrouwen is een goed geschreven indrukwekkend en meeslepend verhaal dat ik moeilijk weg kon leggen en dat me heel lang bij zal blijven.

Meer recensies van Mirjam Brondsema