Het boek van vuur

Mirjam Brondsema 05 januari 2024
Christy Lefteri (1980) is geboren en getogen in Londen, waar ze creative writing studeerde. Ze is de dochter van Grieks-Cypriotische vluchtelingen en werkte als vrijwilliger in het Unicef opvangcentrum voor vluchtelingen in Athene.

Eerder verschenen van haar hand De bijenhouder van Aleppo (2019) en Zangvogels (2021). Haar eerste roman A Watermelon, a Fish and a Bible (2010) is (nog) niet in het Nederlands vertaald.

"Er was eens een prachtig dorp dat miljoenen verhalen van liefde, verlies, vrede en oorlog kende, en dat werd opgeslokt door een vuur dat tot aan de hemel laaide."

Samenvatting:
In Het boek van vuur van Christy Lefteri worstelt een gezin met trauma’s en schuldgevoelens nadat een brand hun dorp op een Grieks eiland heeft weggevaagd. Met haar warme, beeldende stijl belicht Lefteri de vernietigende kracht van menselijke dwaasheid, maar uiteindelijk ook ons talent voor verlossing en vernieuwing.

Muzikante Irini woont met haar man Tasso, die schilder is, en hun dochter Chara en hond Rosalie midden in een prachtig bos in Griekenland. Dan worden ze verjaagd uit hun huis en omgeving door een alles verwoestende bosbrand. Tasso's vader, die ook in het bos woont, is verdwenen. Zelf overleeft het gezin ternauwernood de ramp. De bosbrand heeft echter enorme en zichtbare sporen achtergelaten, in het gezin en in de dorpsgemeenschap. Alle gezinsleden rouwen op hun eigen manier. Bovendien worstelt Irini met schuldgevoelens ten aanzien van de man die de brand heeft laten ontstaan, en die zij gewond in het bos aantreft, en achterlaat.
Hoe leeft het gezin verder na deze tragedie?

Het boek van vuur is een prachtig maar ook aangrijpend verhaal over de afschuwelijke gevolgen van de enorme bosbranden in Griekenland. Lefteri schrijft invoelend en beeldend, je wordt meegezogen in het verhaal en waant je letterlijk in het bos.

Verdriet, trauma, hoop, trouw, liefde,  vergeving, kracht, al deze thema's zijn op een prachtige manier in deze roman verwerkt, naast thema's als de opwarming van de aarde en hoe wij als mensheid omgaan met onze natuur en dieren.

De hoofdstukken in het boek worden verteld in ik-vorm vanuit de hoofdpersoon Irini, afgewisseld met hoofdstukken in "boek-vorm" die door Irini zijn geschreven om het verhaal te vertellen (Het boek van vuur).

Ok dit derde boek van Christy Lefteri heeft weer een prachtig omslag, dat meteen uitnodigt tot het lezen van haar boeken.

Meer recensies van Mirjam Brondsema