een victoriaans verhaal met een tikkeltje meer

Mirjam H. 01 februari 2020
In 'Rebecca' word je meegenomen naar het Engeland van de 19de eeuw, de tijd van Queen Victoria, Elisabeth Gaskell en Dickens. Hoofdpersoon is een jonge vrouw die na de dood van haar ouders haar weg moet zoeken en zich aanbiedt als dienstmeisje in een groot landhuis. Geen nieuw thema maar toch wel enigszins uniek, omdat Rebecca christen is en met God leeft. In haar persoonlijke zoektocht komen dus ook christelijke thema's zoals geloofszekerheid en Gods leiding aan bod, die voor de christelijke lezer heel herkenbaar kunnen zijn. Daarnaast krijg je ook af en toe een inkijkje in het kerkelijk leven en de beleving van het christelijk geloof in die tijd.
Hoewel de sfeer van het boek heerlijk Engels is, is de toon niet al te zoetsappig of ongeloofwaardig. Tel je daar nog de vlotte schrijfstijl bij, dan is dit boek een belovend debuut in het romantische christelijke genre.
Bij een nieuwe druk zou de keuze voor een ander kaft wel een verbetering zijn. Het kaft zet een potentiƫle lezer op het verkeerde spoor en doet mijn inziens afbreuk aan de inhoud.

Meer recensies van Mirjam H.