Spannend boek!

Missmir 28 februari 2024
Jacky Leeghwater werkt als journalist in Brussel, voor de Volkskrant. Ze is recentelijk gescheiden en heeft twee dochters. Voor haar werk is het belangrijk om onpartijdig te blijven en afstand te houden van politieke leiders. Ondanks haar principes begint ze een affaire met Didier Vermeire, leider van de Groenen. Ze hebben het samen leuk, maar Jacky worstelt met haar geweten en dan komt ze ook nog achter zaken waar Didier meer van lijkt te weten. Is hij wel te vertrouwen?

In de affaire is Jacky Leeghwater het hoofdpersonage. Yvonne heeft een duidelijke karakterschets van haar neergezet, een krachtige dame die bewust is van haar handelen, wat ze heeft gedaan door het vanuit Jacky’s perspectief te vertellen. Daarmee krijg je ook inzicht in haar gedachten en gevoelens.

Overigens had ik het profiel van Yvonne gelezen en kreeg daardoor een beetje het idee dat Jacky op haarzelf is gebaseerd. Dat merkte ik het ook in het handelen van Jacky, bijvoorbeeld door het niet klakkeloos aannemen van een verhaal. Maar dat eerst willen verifiëren. Tevens heeft ze ook de houding van Jacky naar gelang de situatie aangepast, wat erg knap is. Daarbij heeft Yvonne ook de sfeer en omgeving goed neergezet, waarbij je je beeld kunt vormen hoe het er aan toegaat in het Europees parlement.

Het verhaal wordt in chronologische volgorde verteld, waarbij tussen de hoofdstukken door wordt aangegeven waar en wanneer. Ook zijn er tal van krantenberichten te vinden, die wat achtergrond geven over de zaken die op dat moment worden behandeld in het parlement. Dit geeft een leuke afwisseling, en laat het allemaal heel echt lijken. De schrijfstijl in het verhaal is heel toegankelijk en om het verhaal te lezen heb je ook geen kennis nodig van de politiek.

Ik heb het verhaal zeer graag gelezen, het klopt allemaal en de lijntjes passen goed in elkaar. Er zit goede opbouwende spanning in en Yvonne laat je ook lang in het ongewisse. Kortom heerlijk boek!

4,5*

Meer recensies van Missmir