De duiker

Monique 22 maart 2024
Als een Nederlandse berger op zoek naar een container in de Duitse Bocht tot zijn verrassing het wrak ontdekt van de Hanne, een kleine vrachtvaarder die in 1950 in een zuidwesterstorm verging, slaat zijn enthousiasme algauw om in sombere gelatenheid. Want de Hanne blijkt niet alleen voor een miljoen euro aan koper te herbergen, maar ook het stoffelijk overschot van een duiker: zijn handen gevouwen en de polsen met handboeien vastgemaakt. Het onderzoek van rechercheur Liewe Cupido leidt naar een duikclub op Terschelling. Hoe dichter Cupido de dader op het spoor komt, hoe meer hij verstrikt raakt in een confronterende zaak waarin vaders en zonen elkaar tot het uiterste proberen te beschermen.

Dit boek heb ik gelezen voor de Hebban Thrillers Lezersjury 2024.
Het verhaal is bijzonder origineel. Ik heb nog nooit iets gelezen wat zich afspeelt op de waddeneilanden en ook niet naar een duiker die gevonden wordt op een gezonken schip.

Wel vond ik het verhaal niet heel erg spannend. Het verhaal ''kabbelt' lange tijd. Wat ik wel goed vond is dat het authentieke van de eilanden behouden blijft in het boek. Dit is herkenbaar aan de achternamen maar ook aan de taal/termen die in het boek gebruikt worden.

Dit boek zou ik zelf niet uitgekozen hebben om te lezen. Vind de cover van het boek ook niet echt heel erg uitnodigend. En na het lezen van dit boek betwijfel ik of ik andere boeken van deze auteur zou lezen.

Ondanks dat dit het tweede boek in een serie is, is het goed te lezen en niet noodzakelijk om het eerste deel te lezen. Toch vind ik het jammer dat het verhaal niet spannend was. Zou bijna willen zeggen niet echt een thriller.

Door de korte hoofdstukken leest het boek wel erg vlot. Het verhaal is heel bijzonder. Prettige leeservaring.

Meer recensies van Monique