Spannende en geloofwaardige thriller

MoniqueM276 04 april 2021

Voor de leesclub van Thrillers and More mocht ik het boek Graf 521 lezen geschreven door Franziska Weissenbacher, waarvoor mijn grote dank.

De twee rechercheurs Laura Mandenmaker en Hans Dijkma zijn op eigen verzoek overgeplaatst naar Den Bosch, nadat zij bij hun vorige zaak ternauwernood aan de dood zijn ontsnapt.
Goed en wel op hun nieuwe plek krijgen zij amper de tijd om te wennen. De eerste zaak dient zich al aan.
Er worden namelijk twee verse lijken gevonden in de Sint-Janskathedraal. Laura en Hans starten vol overgave samen met hun nieuwe team een groot onderzoek. De identiteit van de slachtoffers zijn nog niet eens bekend wanneer het team de melding ontvangt van een nieuw slachtoffer. In de eerste instantie lijkt er sprake te zijn van twee op zichzelf staande zaken. Maar is dit wel juist? Het is het begin van een onderzoek wat niet makkelijk verloopt. Het steeds vastlopen hierin is frustrerend voor iedereen en onderling lopen de spanningen dan ook hoog op.

Vanaf de eerste bladzijde is het al spannend en is het boek moeilijk weg te leggen.
Al lezende kom je er al snel achter wie de dader is, maar dit zorgt voor een onderhuidse spanning. Ook leef je erg mee met Laura die worstelt met haar emoties; het wennen aan de nieuwe omgeving en team, het wel of niet blijven, het vertrek uit Amsterdam, fouten die er worden gemaakt tijdens het onderzoek en leren wij de lang verdwenen Marion kennen.

Franziska weet het verhaal geloofwaardig en realistisch over te brengen. Zoals onder andere de beschrijvingen van de kathedraal zelf, Den Bosch en het gehele politieonderzoek. Alle feiten kloppen. Het is vlot en spannend geschreven, bevat korte hoofdstukken met data en leest heerlijk weg.
Langzamerhand vallen de puzzelstukjes voor de rechercheurs en lezer op hun plaats en met onverwachte wendingen stevenen wij af naar een bizarre ontknoping. Franziska heeft actuele thema’s in het verhaal verweven namelijk het pesten en religie.
Dit is een goede psychologische (politie)thriller. Ik kijk dan ook erg uit naar het volgende deel met Laura en Hans.

Meer recensies van MoniqueM276