absolute aanrader

MoniqueM276 13 september 2021

“Als je wakker wordt, begint je nachtmerrie”

Linda Jansma weet de lezer als geen ander vanaf de eerste zin mee te nemen in het verhaal. Zo ook in haar nieuwste boek “Slaap maar Zacht”.
Op de IC-afdeling waar verpleegkundige Maud werkt ligt al enige tijd een onbekende man in comateuze toestand. Niemand weet wie hij is of waar hij woont. Maud raakt gehecht aan de onbekende en is hem Tom gaan noemen. Het duurt dan ook niet lang voordat iedereen hem Tom noemt. Maar daarmee is het probleem nog niet opgelost.
Wanneer Maud weer een nachtdienst heeft wordt zij bijgestaan door Caristiena, een nieuwe medewerkster. Zij is erg gesloten en heeft Italiaanse roots. Gaandeweg het verhaal kom je als lezer zijnde meer over haar te weten door middel van flashbacks en hierdoor ook over haar broer Mattia.
De twee rechercheurs die zijn belast met de zaak van deze “onbekende man” Richard en Eefje, besluiten op een gegeven moment dit in de media aandacht te geven. Er moet namelijk ergens toch iemand zijn die hem mist? Daarom doen zij een oproep via “Opsporing Verzocht”. Dit levert wat op, maar daardoor krijgen zij er nog meer vragen bij in plaats van antwoorden. Tijdens de nachtdiensten van Maud begint het haar op te vallen dat er rare, onverklaarbare dingen gebeuren. Wat is er allemaal aan de hand?
Ook Finn, de zoon van Maud, zit met zijn eigen problemen. Krijgt opeens dreigende sms’jes. Echter is hij iemand die alles zelf wil oplossen, maar of hij dit allemaal aankan is maar de vraag.
Kortom er komen verschillende personages aan bod ieder met zijn of haar eigen problemen. In het begin zorgde dit even voor verwarring, dit was van korte duur. Door deze afwisseling blijft het verhaal juist erg boeiend en krijg je steeds kleine stukjes van de puzzel toegereikt. Je voelt bij iedereen de onderhuidse spanning. De hoofstukken zijn kort en lezen heerlijk weg. De spanning neemt op het laatst alleen maar toe, sommige stukken zijn enigszins voorspelbaar. Je blijft gewoonweg lezen en het plot zag ik echt niet aankomen. De epiloog aan het eind is helemaal verrassend. Wel had ik graag wat meer willen weten over Richard, een interessante man.
Een absolute aanrader. Kijk nu al uit naar haar volgende boek dat in januari 2022 uitkomt. Nu al zin in.

Meer recensies van MoniqueM276