Niets is wat het lijkt

MoniqueM276 10 december 2019
Voor Vrouwenthrillers mocht ik meedoen aan de leesclub "Volg me".

Volg me vertelt het verhaal van de hardwerkende influencer Claire Kant. Zij heeft een flitsende carrière opgebouwd dankzij de keiharde en actuele wereld die social media heet. Thomas, haar snelle manager die alleen maar geld wilt zien, en het grootste influencersbureau van Nederland heeft, genaamd EPIC, legt de lat verschrikkelijk hoog. Zo hoog dat dit ten koste gaat van de gezondheid van Claire. Immers Claire is het paradepaardje onder de influencers. Zij vliegen de hele wereld over, van hot naar her.
Door dit alles lijkt het leven van het paradepaardje op instagram het perfecte plaatje te zijn, maar de realiteit is echter een heel ander verhaal.

De cover laat een perfecte foto zien van een vrouw met ietwat een klassieke uitstraling. Goed belicht. Is dit de schaduwkant? Het volgende staat op de cover vermeldt: “Welkom in de onlinewereld van influencers, waar alles kan en de waarheid niet bestaat”. Dagelijks hebben wij met social media te maken. Is het echt, of “schijn bedriegd”!

“De waarheid liegen”…

Vanuit 3 standpunten wordt “’ Volg me” beschreven; de influencer, de manager en de documentairemaakster.
Joyce heeft de personages goed uitgewerkt en beeldend omschreven. De hoofdstukken zijn kort, waardoor het vlot en heerlijk wegleest, schrijfstijl is gemakkelijk. Het gaat je onder de huid zitten. Ook krijg je op deze manier een kijkje in het leven van de 3 personages en kom je achter hun denkwijze waarom ze bepaalde keuzes maken en hierna handelen etc. Tussendoor ontvangt Claire DM’s (Direct Message op haar instagram account). Dit gegeven maakt het juist weer extra spannend en levendiger. Gaandeweg het verhaal komt alles samen met een totaal andere afloop dan verwacht. Een thriller vond ik het niet. Eerder een psychologische roman. Dit boek is een echte aanrader, gedurfd en eigentijds. De druk van de sociale media is bikkelhard.
Niets is wat het lijkt.

“De dunne laag ijs die coma heet”…

Joyce Spijker studeerde Nederlandse taal- en letterkunde en werkte bijna tien jaar als communicatieadviseur en woordvoerder. In 2013 debuteerde ze met Spotlight en daarna volgden In de familie en Ruimte voor liefde. Ze werkt ook als schrijfcoach, contentspecialist en gastspreker.

Volg me krijgt waardeer ik me 4*

Meer recensies van MoniqueM276