Een echt zomers feelgood roman

MoniqueM276 18 juni 2018

Een zomers feelgoodroman

De 86-jarige Rosemary woont haar hele leven al in de Londense wijk Brixton. Samen met haar man George heeft zij de nodige veranderingen in de wijk zien komen en gaan. De bibliotheek waar zij vroeger werkte werd gesloten, haar man George is overleden, de kruidenier die iedereen kende heeft zij zien veranderen in een hippe, moderne bar.
Het enige wat nog steeds hetzelfde is en waar ze als het even kan elke dag naar toe gaat is haar geliefde zwembad.

De jonge en ook eenzame Kate, journaliste, is net verhuisd naar Londen voor haar baan bij de lokale krant. Daar krijgt zij de opdracht om een stuk te schrijven over de sluiting van “het zwembad”. Hiervoor in de plaats komt een groot en modern complex met oa een tennisbaan.
Het zwembad is de plek waar Rosemary en Kate elkaar leren kennen. Net zoals vele andere mensen. In deze hectische en drukke tijd is het zwembad een plek waar iedereen gelijk is en zichzelf kan zijn. Een ideale ontmoetingsplek.
Tussen de oudere Rosemary en de jonge Kate bloeit er een hechte en mooie vriendschap op. Beiden strijden ze op hun eigen manier voor het behoud van het Brockwell Lido. Langzamerhand krijgen ze de hele buurt achter zich en volgende er verschillende acties. Zelf vond ik niet alle acties realistisch en/of geloofwaardig.

In het begin had ik erg veel moeite om in het verhaal te komen. Gaandeweg leer je de hoofdpersonen beter kennen doormiddel van flashbacks en het heden. De hoofdstukken zijn niet al te lang en de zinsopbouw is vlot, waardoor het lekker leest. Sommige zinnen raakten mij echt. Verschillende thema’s komen aan de orde: eenzaamheid, depressie, angsten, vriendschap en saamhorigheid en uiteraard de liefde. Ieder heeft zijn of haar eigen verhaal. Het was zo geschreven dat het voor mij beeldend werd. Helaas vond ik dat het einde al vrij snel werd aangekondigd.

Wanneer je naar de cover kijkt krijg je eigenlijk meteen al zin om te gaan zwemmen en in de zomer. Nog verder doorkijkend zie je een man en een vrouw aan de rand van het zwembad staan in dezelfde lijn en houding. Dit geeft mij het idee van saamhorigheid. Wat ook opvalt is het feit dat de schrijfster zelf gek is van zwemmen.
Wat dat betreft is dit een echt zomers feelgood roman.

Libby page werkte na haar studie in de marketingwereld en als journalist voor The Guardian. “Het Zwembad” is haar debuutroman. Naast schrijven is buitenzwemmen haar grote passie. Ze woont in Londen.

Wat dat betreft is dit een echt zomers feelgood roman.

Meer recensies van MoniqueM276