Prachtboek!!

More Delight 16 maart 2018
Misschien ken je Benjamin Alire Sáenz nog wel van Ari en Dante. Dan weet je vast ook nog wel dat ik helemaal verliefd ben op dat boek. Hoe kan dit dan overtroffen worden? Ik was huiverig, maar ook benieuwd en ik kan je alvast verklappen dat ‘De onverklaarbare logica van mijn leven’ net zo goed is als Ari en Dante.

Hoe Benjamin Alire Sáenz het doet, geen idee, maar ik wilde dit boek opnieuw knuffelen, het koesteren en genieten van de prachtige zinnen. Ik wilde het boek niet uitlezen, maar toch ook weer wel. Je begint langzaam in het leven van Salvador, je leert langzaam zijn vrienden en zijn familie kennen en als je daarin zit, voel je je bijna Salvador. Ik wilde ‘m regelmatig vasthouden, maar ik herkende ook zoveel van mezelf in hem. Opnieuw doet Benjamin Alire Sáenz dat zo bizar goed. Alle personages in het boek hebben niet alleen een functie, ze komen ook tot leven. De vader van Sal is een persoon die iedereen wil kennen en waarvan je aan het eind niets meer dan bewondering kan voelen.

Ik was ontroerd door het boek, niet alleen door de personages, maar ook door het verhaal. Het is geen spannend verhaal en er zit ook geen echt einde aan, je leest gewoon over een deel van het leven van Sal. Maar wat me het meest raakte waren de poetische zinnen. Zinnen waarvan je weet dat ze prachtig zijn, maar die niet pretentieus overkomen. Zinnen die je iedereen gunt, want of Benjamin Alire Sáenz nou gewoon het avondeten beschrijft of een heftige emotie, het komt allemaal prachtig naar voren in dit verhaal.

Toen ik het dichtsloeg wist ik, dit boek blijft me bij. Net als Ari en Dante neem ik dit boek mee. Ik zal regelmatig denken aan de vader van Sal, alsof hij een vage vriend uit het verleden is, waar je af en toe aan terugdenkt. Dit is dan ook precies waarom ik zo van lezen hou. Benjamin Alire Sáenz schrijft van die boeken die aanvoelen als vrienden en dat is waarom ik ook zo van zijn boeken hou.

Ontroerend, lief, maar ook wel bijzonder en zeker ook heftig. Je gaat door alle emoties heen, aan het eind wil je het boek knuffelen en zul je nog regelmatig terugdenken aan Sal en zijn vrienden en familie. Opnieuw heeft Benjamin Alire Sáenz met ‘De onverklaarbare logica van mijn leven’ een prachtboek neergezet.

Meer recensies van More Delight