Meest opwindend was het pakketje in de brievenbus

Mozaiek freak 15 november 2020
Uitgeverij Atlas Contact schaarde mij onder de club van Echte Lezers en gaf mij de kans om dit boek te gaan lezen en recenseren. Na het lezen van de samenvatting leek het me een mooie aanwinst om tussen mijn 'gelezen boeken' te hebben staan. Maar helaas was het meest opwindende moment het openmaken van het pakketje dat al snel in de brievenbus lag.

In "Opwindende tijden" verlaat Ava Dublin om in Hongkong te gaan wonen. Ze gaat Engelse lesgeven aan kinderen. In HongKong ontmoet ze Julian, een bankier, en neemt intrek in zijn luxe appartement. Ze gaan met elkaar naar bed en Julian geeft veel geld uit aan Ava, maar het predikaat liefde krijgt het niet. Als Julian enkele maanden op zakenreis is, ontmoet Ava de mooie Edith. Vanaf het begin is ze geïnteresseerd in Edith, maar ze acht zichzelf niet goed genoeg voor haar. Er vormt zich langzaam een mooie relatie tussen Ava en Edith. Ze gaan samen op pad en ze ontmoet zelfs haar ouders. Ondertussen blijft Ava ook contact houden met Julian en gaat ze op bezoek bij zijn vader. Op een gegeven moment komt Julian terug, wat moet Ava doen? Pakt ze haar leven met Julian weer op of gaat ze verder met Edith?

De titel en de samenvatting suggereren een opwindend verhaal met een spannende driehoeksrelatie. Niets is minder waar. Het is een relaas dat zich grotendeels in het hoofd van Ava afspeelt. Met enorm veel interessante woorden, lange zinnen en woordspelingen raak je verdwaald in de veelal negatieve hersenspinsels van een meisje dat op zoek is naar zichzelf en worstelt met haar verhouding tot de mensen om zich heen. Na de eerste paar hoofdstukken was ik de trage saaie deels echte en onechte dialogen al zat. Het feit dat ik beloofde een recensie te schrijven, was de enige reden om door te lezen. Het interessantste is de uitleg over de Engelse taal die ze aan de jonge kinderen probeert over te brengen. In het tweede en derde deel van het boek wordt het verhaal iets sterker, maar al met al gaf het dichtslaan na de laatste bladzijde geen bevredigend gevoel. Geen aanrader wat mij betreft.

Meer recensies van Mozaiek freak