Indrukwekkende geschiedenis van verschillende kanten bekeken

Mozaiek freak 28 november 2021
Onthullende familiegeschiedenis van een briljante celliste en de befaamde 'dokter van het volk'. Wanneer Esther afscheid neemt van haar stervende moeder, de beroemde celliste Lies Verbeek, probeert zij antwoord te krijgen op de belangrijkste vragen van haar leven. Lies was als moeder ongrijpbaar. Ze ontkende het bestaan van Esther en haar broers, de kinderen groeiden op in pleeggezinnen en tehuizen. Esther wil weten wat haar moeder heeft gedreven tot dit drastische besluit. Komt het door haar jeugd als muzikaal wonderkind? Of door het verraad van de Joodse tenor Juliusz Kaufmann, Esthers vader en Lies' grote liefde? Welk aandeel had de oorlog in de keuzes van Lies? En welke rol speelde haar tweede man, Victor Lindenbaum, die naam maakte als 'dokter van het volk', in deze familietragedie?

In 'Mijn moeder wil mijn naam niet weten' verweeft Christel Jansen de verhalen van zowel de moeder als de kinderen op een prachtige wijze. Aan de ene kant leef je mee met Lies, die vanaf haar geboorte vecht om overeind te blijven en ondanks alle tegenslagen een beroemde celliste wil worden. De cello en haar vibraties zijn haar lust en haar leven. Door haar opvoeding neemt haar bewijsdrang extreme vormen aan en probeert ze de uitspraken van haar vader (bijvoorbeeld dat ze nooit aan een man zal komen) te weerleggen. Aan de andere kant voel je de verwarring van de jonge kinderen en later tieners die zich geen raad weten in een tehuis of pleeggezin, omdat ze wel ouders hebben, maar niet begrijpen waarom deze niet voor hen kunnen én willen zorgen. De kinderen worden de speelbal van hun moeders grillen. Als het haar uitkomt, neemt Lies haar kinderen voor korte tijd weer in huis waar ze worden opgedragen om richting de buitenwereld hun familieband geheim te houden.
Het boek neemt je mee in de zoektocht naar het verleden. Christel Jansen laat je zien hoe dit verleden door alle personages wordt beleefd. Mijn moeder wil mijn naam niet weten is een ontroerende, bijzondere en schokkende familiegeschiedenis die fijn geschreven is. Toen ik erin begonnen was, wilde ik het niet meer wegleggen.

*In ruil voor een eerlijke recensie heb ik een recensie-exemplaar ontvangen van de uitgeverij. Mijn recensie van "Mijn moeder wil mijn naam niet weten" is ook te lezen op bibliotheekwb.nl.

Meer recensies van Mozaiek freak