Boek der spiegels

23 januari 2017
” Toen ik vertrok, dacht ik dat ik de afloop van dat oude verhaal nooit te weten zou komen. Los van wat Richard had willen onthullen, leek het alsof hij zijn geheim uiteindelijk met zich mee het graf in zou nemen.”

Literair agent Peter Katz krijgt op een dag een mail van Richard Flynn. Deze vraagt hem het eerste deel van zijn manuscript, genaamd Boek der spiegels, te lezen. In een begeleidende brief staat dat Richard zijn verhaal wil vertellen over zijn ontmoeting met professor Joseph Wieder en wat er daarna gebeurde.

In 1987 studeerde Richard aan Princeton. Hij werd verliefd op Laura Baines en zij stelde hem voor aan haar mentor Joseph Wieder, een vooraanstaande hoogleraar aan de universiteit. De professor hield zich bezig met geheime psychologische experimenten en was van plan om heel binnenkort een opzienbarend boek uit te brengen, maar voordat hij dit boek kon afmaken werd hij vermoord.

Nadat Peter het eerste deel van het manuscript gelezen heeft is hij benieuwd naar de rest en probeert contact op te nemen met Richard. Maar hij kan hem maar niet bereiken. Peter komt er al snel achter dat Richard terminaal ziek is en inmiddels niet meer aanspreekbaar is. Zijn partner weet niet waar de rest van het manuscript is, waarop Peter journalist John Keller inschakelt om te reconstrueren wat er in de laatste dagen voor de moord gebeurd is.

“Een halfuur later, kijkend naar het overzicht dat ik had geschetst, kwam ik tot de conclusie dat ik in feite in een soort doolhof was beland. Ik was op zoek gegaan naar het boek van Richard Flynn, en dat had ik niet alleen niet gevonden, maar ik was ook nog eens bedolven onder een berg details over mensen en gebeurtenissen die maar niet tot een coherent beeld wilden samenvloeien.”

E.O (Eugen Ovidiu) Chirovici (1964) is geboren in een stadje in het zuiden van Transsylvanië, Roemenië. Vanaf zijn tiende schrijft hij al verhalen. In zijn eigen land publiceerde hij al vijftien van zijn verhalen. Vier jaar geleden is hij verhuisd naar het buitenland. De afgelopen jaren heeft hij aan Boek der spiegels gewerkt, zijn eerste Engelstalige boek. Dit boek zal in maar liefst 38 landen verschijnen.

Boek der spiegels bestaat uit drie delen. Deel één is geschreven vanuit literair agent Peter Katz, deel twee vanuit journalist John Keller en deel drie vanuit oud-rechercheur Roy Freeman. Allen zijn vastberaden in het uitzoeken naar wat er de nacht van de moord gebeurd is, waarom het gebeurd is en wie het gedaan heeft.

E.O. Chirovici mag in eigen land al aardig wat boeken uitgebracht hebben, maar op internationaal niveau is hij een nieuwe speler in het veld. Ik kan me niet herinneren eerder iets van een Roemeense schrijver gelezen te hebben, dus dat vind ik al een leuke primeur.

De auteur heeft een makkelijk te volgen en aansprekende schrijfstijl. Het boek bestaat uit korte hoofdstukken. Chirovici werkt langzaam toe naar het hoe en waarom en zet ons regelmatig op het verkeerde been. Het boek speelt zich af in het heden en door een aantal personages wordt verteld over het verleden.

De meest interessante verhaallijn vond ik de vertellingen over de verstandshouding tussen Richard, Laura en de professor. Tijdens de terugblikken naar het verleden is het continue afvragen wie er de waarheid spreekt en wie niet, want er wordt volop gelogen en verdraaid.

Boek der spiegels is een fascinerend thriller. Het doet me denken aan een klassieke detective, maar dan met ‘normale’ burgers die onderzoeken. Er zijn meerdere personages met een mogelijk motief die één voor één afgestreept kunnen worden en soms toch weer in beeld komen. Eigenlijk is niks zeker tot het einde. Dit boek is niet alleen een whodunit, maar ook een whydunit.

Meer recensies van