Meesterdeal

01 maart 2017
“Ze bepaalt zelf wat ze wel of niet vertelt en aan wie. En als ze niet overhaast te werk gaat, is ze hopelijk zelf in staat om de ontstane knopen in haar leven te ontwarren. Zolang ze maar blijft nadenken.”

Bo van Lierop is getrouwd met Adam en samen hebben zij een dochter, de zestienjarige Eva. Het vriendje van Eva – Yannick – woont sinds een paar maanden bij hun in huis, omdat zijn moeder niet goed voor hem kan zorgen en dit toentertijd de beste oplossing leek. Maar Eva en Yannick hebben regelmatig ruzie, het lijkt niet meer zo goed te boteren tussen de twee.

Dan komt Bo er per toeval achter dat haar dochter een verhouding heeft met haar mentor, een man die al voorbij de veertig is. Ze confronteert Eva hiermee, maar zij zweert dat het allang voorbij is en dat dit zich voor de zomervakantie afspeelde. Bo besluit het daarbij te laten en vertrouwt haar dochters woord.

Bo werkt een aantal dagen in de week als vrijwilliger voor de Hulplijn, waar mensen met allerlei problemen en vragen naartoe bellen, meestal om hun verhaal even kwijt te kunnen. De laatste periode heeft Bo een vaste beller met flinke regelmaat aan de lijn gekregen. Zijn naam is Emiel en ze hebben er samen al heel wat gesprekken op zitten. Er is een soort van band tussen de twee ontstaan, waarbij Emiel niet de enige is die over zijn problemen en zorgen praat. Ook Bo laat steeds meer los over haar eigen leven en gezin naar Emiel toe.

Maar dan begint Emiel zich steeds opdringeriger te gedragen. Iets wat Bo de kriebels geeft, maar ze toch ook wel spannend vindt. Bo heeft Emiel eerder al over haar dochter en haar leraar verteld en nu beweert Emiel dat hij hen weer samen heeft gezien. In eerste instantie doet Bo dat als onzin af, maar dan ontdekt zij dat Emiel gelijk heeft. Emiel wil zich met de situatie bemoeien, maar Bo probeert dit af te houden, want vindt hem ook steeds enger worden in zijn gedrag.

Adam begint zich ook steeds vreemder te gedragen. Ze verschillen nogal van mening over de aanpak van hun dochter en de hele situatie. En dan is er nog het geheim dat zij samen al heel wat jaren met zich meedragen. Adam is steeds vaker van huis en vaak dronken. Het hele gezin groeit zo uit elkaar. Bo besluit het heft in eigen hand te nemen, maar zij is niet de enige die dit doet.
Éen gezin, drie mensen…en allemaal hebben ze hun geheimen…

Marlen Beek-Visser is auteur van boeken en korte verhalen. Haar thrillerdebuut Stem! verscheen in 2015. Dit boek leverde haar een nominatie op voor de Schaduwprijs (prijs voor het spannendste debuut). Eerder publiceerde de auteur een vijftiental korte verhalen in verhalenbundels. Naast het schrijven van boeken en verhalen geeft Marlen workshops creatief schrijven en organiseert zij schrijfweken in Italië. Marlen is tevens mede-oprichter van het schrijverscollectief Moordwijven. Een collectief van thrillerauteurs, die een herkenbaar gezicht willen vormen naar lezers, boekhandel en pers door het organiseren van gezamenlijke activiteiten en pr.

Het debuut van Marlen Beek-Visser heb ik ook gelezen. Dat boek is me erg goed bevallen. Reden genoeg om ook Meesterdeal te gaan lezen.
Meesterdeal is geen dik boek met nog geen 300 bladzijden. Door de vlotte schrijfstijl van de auteur ben je zo door het boek heen. Marlen Beek-Visser heeft een goed gevoel voor het creëren van een beklemmende spanning. Alle personages die voorbij komen in dit boek hebben allemaal wel iets vreemds en te verbergen. Hun levens – in het hier en nu – zijn een aaneenrijging van leugens. Niet gek natuurlijk dat dit alleen maar mis kan gaan.

Het onderwerp wat de auteur in dit boek verwerkt – een leraar die een relatie aangaat met een minderjarige leerling – is een goed thema voor een thriller. Het verhaal wordt beschreven vanuit Bo. Tussendoor zijn er een aantal schuingedrukte hoofdstukken die vanuit de leraar beschreven zijn.

Meesterdeal heeft niet veel personages wat het heel overzichtelijk maakt.
Tijdens het lezen kwam een bepaald gevoel bij mij naar boven wat ik nogal opvallend vond. Ik weet niet of de auteur de personages bewust zo op papier gezet heeft, maar ik kreeg aan alle karakters wel een beetje een hekel. Er zijn zoveel leugens, en men gaat zo gestoord met elkaar om, dat geen enkel contact normaal verloopt. Dit heeft verder totaal geen invloed op mijn leesplezier gehad, maar het viel mij op dat ik geen van de personages achteraf leuk vond.

Met Meesterdeal heeft Marlen Beek-Visser weer een aantrekkelijke thriller geschreven. Er is continue een subtiele spanning aanwezig en de personages hebben een dagtaak aan liegen en bedriegen. Met Stem! en Meesterdeal verdient de auteur een plek aan de top van Nederlandse thrillerauteurs.

Meer recensies van