Geweldig kort verhaal

19 oktober 2016
“Zijn leven was een doorlopend gevoel van herkenning. Terwijl hij zichzelf in de spiegel bekeek, vroeg hij zich af hoe vaak hij hier al had gestaan.”

Egbert werkt op de Eerste Verdieping van het Bureau en heeft als taak verdachten te verhoren die mogelijk terroristische banden hebben. Dag in dag uit gaat dat zo door en Egbert heeft het idee dat hij goed is in zijn werk. Hij snapt niet waarom zijn bazen zijn kwaliteiten niet verder benutten. Wat er op de andere Verdiepingen gebeurt is iets waar men alleen maar naar kan gissen.

Als Egbert gevraagd wordt om zich te melden op de Derde Verdieping is daar een sprankje hoop dat hij promotie krijgt. Zijn huidige verdachte is een vrouw die ervan verdacht wordt deel te zijn van een van de zwaarst bedreigende ondergrondse bewegingen die zich verzetten tegen de gevestigde orde. De wereld is al dertig jaar in crisis en er zijn groeperingen die dit anders willen zien. Egbert heeft deze vrouw vooralsnog niet kunnen laten bekennen en nu wordt door de hogere bazen gezegd dat ze afgevoerd moet worden en dat Egbert de verhoring niet voort kan zetten.

Eenmaal terug op zijn eigen Verdieping vindt Egbert het maar vreemd dat de vrouw niet reageert op zijn tactieken. Sterker nog, zij lijkt eerder hem in de tang te hebben. Egbert krijgt steeds meer een gevoel van déjà vu en probeert op het laatste moment nog informatie uit haar te krijgen. Wat hij dan te horen krijgt zet zijn wereld op zijn kop. Maar wat is de waarheid?

“De democratie is allang opgehouden. We leven in een oligarchie. Een leugen in een leugen, totdat niemand meer weet wat de waarheid is.”

Anthonie Holslag is geboren in Amsterdam, maar verhuisde op jonge leeftijd naar de Verenigde Staten waar hij zijn tienerjaren heeft gewoond. In 2012 kwam zijn eerste bundel met fictie uit, Zwarte muren. In 2013 verscheen bij Zilverspoor zijn novelle De kerstboom. In 2014 verscheen zijn boek Een bloedovergoten dageraad, waarvan alle royalty’s naar WarTrauma zullen gaan en zal het vervolg “In het kille ochtend licht” in 2016 verschijnen.

We beginnen L.O.O.P met bijna alleen maar vraagtekens en langzaamaan ontvouwt zich een bizarre waarheid die ik gaaf bedacht vind. Ik wil hier meer van lezen. Dit concept zou nog veel verder uitgewerkt kunnen worden in een boek van ‘normale’ proporties of zelfs een serie (hint hint….).

L.O.O.P is een kort science fiction verhaal dat gedurende het weinig aantal bladzijdes volledig mijn aandacht had. De auteur brengt het verhaal heel animerend. Spil in het verhaal is Egbert en als lezer kijken we mee vanuit zijn beleving en zijn verwarring die aan het ontstaan is.

Anthonie Holslag heeft al een aantal boeken op zijn naam staan, maar ik heb nog niet eerder wat van hem gelezen. Maar ik ga deze auteur wel in de gaten houden, want zijn schrijfstijl en dit genre boeken spreken mij zeer aan.

Meer recensies van