Een vreemde in huis

28 juli 2017
Als Tom Krupp ’s avonds later dan gepland thuis komt vindt hij het vreemd dat zijn vrouw Karen niet thuis is. Ze lijkt met haast vertrokken te zijn. Na kort gewacht te hebben besluit Tom haar vriendinnen te bellen, maar niemand weet waar ze is. Tom belt de politie.

Karen Krupp wordt wakker in het ziekenhuis en kan zich niet herinneren wat er gebeurd is. Haar man Tom zit aan haar bed. Karen blijkt een auto-ongeluk te hebben gehad. Ze is met hoge snelheid tegen een telefoonpaal aangereden. De politie wil haar spreken, maar Karen kan ze niks vertellen door haar geheugenverlies.

Dan blijkt dat er in de buurt waar Karen haar ongeluk heeft gehad een lichaam van een dood geschoten man is gevonden. De politie duikt dieper in beide zaken en probeert uit te vinden of er een verband is.

Tom zit ondertussen met veel vraagtekens. Na een paar dagen is Karen weer thuis, maar ze kan zich nog steeds niets herinneren. Hij weet niet wat zijn vrouw die bewuste avond uit huis heeft gedreven. Karen lijkt ondertussen niet heel erg haar best te willen doen om haar geheugen terug te krijgen.

Brigid is de beste vriendin – en tevens overbuurvrouw – van Karen. Zij heeft Karen die avond in alle haast zien vertrekken. Zo machteloos als ze zich voelt probeert ze een goede vriendin te zijn, maar ze twijfelt meer en meer aan het verhaal van Karen. Tom daarentegen kent ze al langer. Ze heeft met hem te doen.

De politie zit bovenop de zaak en krijgt steeds meer duidelijk wat er die avond gebeurd is, maar er is iemand die een hoop te verbergen heeft…

‘Hij voelt zich beroerd worden als hij erover nadenkt dat de politie een onderzoek naar haar heeft ingesteld; hij heeft een hekel aan zichzelf om de twijfel die hij langzamerhand is gaan voelen. Nu houdt hij haar de hele tijd in de gaten, vraagt hij zich dingen af over haar, vraagt hij zich af wat ze heeft gedaan. En hij maakt zich ongerust: Wat zal de politie vinden?”

Shari Lapena (1960) is een Canadese auteur. Ze was werkzaam als advocaat en docent Engels voor ze begon met het schrijven van romans. Haar thrillerdebuut Het stel van hiernaast werd verkocht aan 23 landen. Een vreemde in huis is haar tweede thriller.

Een vreemde in huis is het eerste boek dat ik van de auteur heb gelezen. Het thema geheugenverlies dat in dit verhaal wordt gebruikt komt heel wat vaker voor binnen het genre, maar ik blijf het een aansprekend onderwerp vinden. Je kan er als auteur en lezer zoveel kanten mee op. Ook in dit boek is geheugenverlies als basis goed verwerkt.

Shari Lapena komt met een beperkt aantal personages en de setting van het verhaal is heel klein. De grote vraag tijdens het lezen is, wat is er de avond van het ongeluk gebeurd? Dat alle personages wel wat te verbergen hebben wordt beetje bij beetje uiteengezet.

Een vreemde in huis is niet eens zozeer spannend te noemen. Tijdens het lezen wordt je van elke actie achterdochtig en weet je niet wie er eerlijk is en wie niet. Maar er is geen sprake van spanning en actie in klassieke zin. Nieuwsgierig naar de antwoorden heb ik het boek in een ruk uitgelezen. Shari Lapena zorgt voor genoeg triggers om door te lezen.

De auteur zorgt voor een mooie opbouw en verwerking van het verhaal. Soms is het een tikkeltje voorspelbaar als je een veellezer bent, maar het is wel een mooi kloppend geheel.

De kracht van Een vreemde in huis zit ‘m vooral in het beginnen met zoveel vraagtekens bij een toch wel wat uitgekauwd thema en dan toch kunnen eindigen met een verrassend en origineel einde.

Meer recensies van