Nachtschade

02 april 2017
“Ze had Irene voorgesteld om samen een dagje te gaan winkelen en haar zus had enthousiast gereageerd. Carmen vond het steeds belangrijker worden om de band weer te herstellen. Er was teveel gebeurd, waardoor het niet meer zo zou worden als vroeger, maar ze wilde het echt een kans geven.”

1974, Servië. De jonge Jalena krijgt verkering met de zoon van een politicus die nogal berucht is. Hij belooft haar dat hij anders is dan zijn vader, maar al snel blijkt dat hij toch dezelfde kant uit gaat. Als Jalena zwanger wordt en bevalt van een jongetje, gelooft ze er nog steeds in dat haar man voor zijn gezin zal kiezen. Maar dan wordt hij opgepakt en moet Jalena vluchten met haar zoontje. Ze vluchten naar Nederland, waar misschien nog familie van haar woont.

2013, Nederland. Carmen is een jonge journaliste en fotografe. Tijdens de opening van een expositie ontmoet ze de knappe en mysterieuze Ivan. Ze raken in gesprek en er is gelijk een klik tussen de twee. Ivan vraagt haar een folder te maken voor zijn vastgoedbedrijf wat hij samen met zijn zakenpartner Daan runt. Het is niet het gebruikelijke werk voor Carmen, maar het idee dat ze Ivan dan beter kan leren kennen spreekt haar wel aan.

Irene is de jongere zus van Carmen. De band tussen de zussen is niet goed. Na een heftige gebeurtenis zijn ze uit elkaar gegroeid. Irene heeft in de jeugdgevangenis gezeten en heeft haar leven nu weer opgepakt met een appartement in Amsterdam en een vaste baan. Carmen heeft het idee dat het steeds beter gaat tussen Irene en haar, maar niet alles is schone schijn. Irene’s familie denkt dat zij in een restaurant werkt, maar het afgelopen jaar heeft zij in een luxe nachtclub gewerkt wat ook als bordeel fungeert.

Irene is verliefd geworden op de manager van de club en is van plan zich omhoog te werken tot coördinator van de meiden. Ze wil zichzelf aan hem bewijzen, maar ze merkt dat zijn aandacht voor haar verslapt. Tijdens een afspraak met haar zus hoort Irene dat zij verliefd is geworden. Irene hoort en ziet dit aan en maakt vervolgens een rigoureuze beslissing.

Het gaat net lekker tussen Carmen en Ivan, als hij ineens van de aardbodem lijkt te zijn verdwenen. Daan zegt dat hij ineens voor zaken naar het buitenland moest, maar Carmen vertrouwt hem voor geen meter. Ze krijgt nog wat berichtjes via de telefoon, maar die zijn ongeloofwaardig. Iedereen in haar omgeving zegt haar hem te vergeten, want ze kende hem nog maar amper. Maar Carmen is vastbesloten uit te zoeken waar Ivan is.

Al snel komt Carmen erachter daar haar zus dingen verzwijgt, wat voor haar nog meer teken is om dieper te graven. Carmens zoektocht brengt haar in de wereld van nachtclubs, bordelen en criminelen uit het Oostblok. En een groot familiegeheim dreigt aan het licht te komen.

Angelique van der Bijl (1982) woont in Geertruidenberg en werkt als Business Analist. Nachtschade is haar thrillerdebuut. Zij volgde de cursus Creatief Schrijven bij journaliste en schrijfster Esther Kreukniet. Na het insturen van een fragment werd ze geselecteerd om de cursus ‘Literair Debuteren’ bij het agentschap Sebes & Bisseling Literary Agency te volgen waarna zij de laatste hand heeft gelegd aan dit boek.

Nachtschade begint gelijk al met een aantrekkelijke proloog. Het verhaal wordt beschreven vanuit verschillende personages. Voornamelijk vanuit Carmen en Irene, maar ook af en toe vanuit Ivan. Er lopen verschillende verhaallijnen door elkaar, die zich afspelen in het verleden en heden. Zo nu en dan zijn er schuingedrukte passages die nogal mysterieus zijn en wat prijsgeven over bedreigingen door de onderwereld die nachtclubs willen overnemen.

Angelique van der Bijl is een nieuwkomer, maar zet zich wat mij betreft gelijk goed op kaart. Ze heeft een hele prettige schrijfstijl, het verhaal komt goed en solide over. Ook technisch gezien is het goed opgebouwd en netjes afgewerkt. Er zijn in het begin veel vraagtekens, die beetje bij beetje beantwoord worden.

Als lezer zie je een groot deel van het verhaal wel aankomen, maar niet alle aannames van mij waren terecht. Ik word graag op het verkeerde been gezet en dat is de auteur ook nog een beetje gelukt. Aan het einde van het boek komen verleden en heden goed samen. Er zijn maar weinig personages, wat het geheel makkelijk te volgen maakt.

Nachtschade speelt zich niet alleen in Nederland af, maar gaat ook de grens over. Dat geeft het verhaal in dit geval nog meer allure. Het is een geloofwaardig totaalplaatje geworden. Ik heb deze thriller met veel plezier gelezen.

Meer recensies van