Een prachtig vormgegeven jeugdboek met een interessante wereld die in vogelvlucht verkend wordt

Natascha van Limpt 05 mei 2024 Auteur
(Recensie voor Fantasywereld.nl)

Een boek vol mythische wezens
Onmogelijke wezens is een prachtig uitgevoerde hardcover, met niet alleen een mooie kaart, maar ook een bestiarium waarin eenentwintig wezens worden beschreven die in het boek voorbijkomen. Alle beschrijvingen zijn voorzien van een tekening. In dit bestiarium zijn bekende mythische wezens opgenomen, zoals sfinxen, draken en griffioenen, maar ook wezens waar ik nog nooit van gehoord had, zoals de lavellan en karkadan. Ze waren helaas in het boek zelf summier uitgewerkt – niet veel meer dan passanten – waardoor je er niet veel over leert, wat ik zelf wel een gemis vond.

Een vlotte start en een minder vlot vervolg
Het verhaal begint vanuit twee perspectieven, dat van Christopher en Mal, die beiden op het punt staan om te sterven. Een sterke start. De hoofdstukken die volgen zijn kort en bevinden zich ietsje verder terug in de tijd, zodat je opnieuw naar dat levensgevaarlijke moment toe gebracht wordt. Mal is opgegroeid in de Archipel – het afschermde deel waar nog steeds mythische wezens leven. Christopher niet, hij komt uit de gewone wereld en ontdekt dat zijn opa de doorgang naar die wereld bewaakt.

Het duurt niet lang voordat Christopher Mal ontmoet en besluit met haar mee te gaan om de Archipel te zien en haar bij te staan in de problemen waar ze mee kampt. De zoektocht naar hulp en antwoorden beslaat een groot deel van het boek en zorgt ervoor dat het vlotte tempo wat vermindert. Een tijdlang is het niet duidelijk welke richting het verhaal op gaat, maar uiteindelijk wordt er toch een mooi, avontuurlijk plot geweven waarin het gezelschap verschillende obstakels moet overwinnen.

Hoge verwachtingen
Op de voorkant van het boek staat “Eerst was er Tolkien, er is Pullman en nu is er Katherine Rundell”. Hierdoor stegen de verwachtingen voor dit boek; ik verwachtte iets nieuws, iets ontzettend origineels. En dat viel toch tegen. Het verhaal bevat veel elementen die je in andere verhalen terugziet: een verborgen wereld met magische wezens, een bijzonder kompas, een levensboom, een slechterik die de macht wil grijpen. Hoewel het best een aardig avonturenverhaal is, miste er originaliteit. De antagonist is oppervlakkig uitgewerkt en het conflict is snel voorbij. Die oppervlakkigheid geldt ook voor de meest bijpersonages: ze zullen me niet bijblijven, terwijl jeugdboeken juist zo geschikt zijn voor het vormgeven van bizarre, onvergetelijke personages.

Iets te vlot
Onmogelijke wezens wordt met een vlotte pen beschreven. Er staan voldoende beschrijvingen in om een redelijk beeld te vormen van de wereld, toch lijkt het alsof we soms erg snel aan dingen voorbijgaan. Alsof je een rondleiding krijgt over de Archipel, maar de wereld nauwelijks echt kunt ontdekken. De vertaling was hier en daar ook wat stroef, met soms vreemde beeldspraak of vreemd woordgebruik, wat het ook lastig maakte om me in het verhaal te verliezen.

Conclusie
Onmogelijke wezens is een prachtig vormgegeven, avontuurlijk jeugdboek met een interessante wereld, die helaas slechts in vogelvlucht verkend wordt. Hoewel het verhaal niet in originaliteit uitblinkt, is het boek zeker een aanrader voor wie het leuk vindt om over mythische wezens en queesten te lezen.

Meer recensies van Natascha van Limpt