Alles wat groots en kostbaar is, is eenzaam.

Via de Hebban Leesclub ism Uitgeverij Zomer & Keuning heb ik dit boek mogen lezen waarvoor mijn dank. Rebecca Yarros is 1 van mijn meest favoriete schrijfsters van dit moment.

Het boek werd keurig geleverd en allereerst viel natuurlijk de vormgeving op. Het is een warme kleur wat bij mij meteen een goed gevoel gaf. Een detail van alle boeken van Rebecca die gaan over de militairen hebben de naamplaatjes op de kaft staan. Echter, na het lezen van het boek verbaasd mij het erg dat er een blondine op de kaft staat terwijl de hoofdpersoon Willow een brunette is. Dit vind ik een grove fout. Tot zover de layout.

Het verhaal gaat over Camden en Willow. Camden heeft ruim 9 jaar het leger gediend. 6 jaar geleden is hij "tussentijds" alleen naar huis gekomen om zijn geliefde broer Sullivan (Sully) te begraven. Sullivan was de de partner van Willow waarmee je meteen de driehoeksverhouding opmerkt. Sullivan komt naar huis op verzoek van zijn andere broer (Ale)Xander en zijn vader. Zijn vader lijdt aan jongdementie (Alzheimer) en wil heel graag een NRV (Niet Reanimatie Verklaring) echter is Xander aangesteld als voogd van hun vader en wil niet meegaan in een NRV.

Het eerste hoofdstuk in dit boek is meteen al een soort cliffhanger. Het pakt je, raakt je en geeft een kijkje in de "wereld van Alzheimer". Het eerste hoofdstuk is geschreven uit oogpunt van Camden (Daniels). Hierna zullen de hoofdstukken afwisselend tussen Camden en Willow (Bradley) geschreven zijn. Heel langzaam vervolgt het verhaal en geeft een goed beeld wat het gezin Daniels allemaal heeft moeten doorstaan. Niet alleen het verlies van hun broer/zoon Sullivan, maar ook het verlies jaren eerder van hun moeder/echtgenote zegt veel. Daarnaast heeft Camden geen onbezorgde jeugd gehad. Inmiddels is hij zijn streken wel kwijt, echter merk je dat er onderhuids genoeg nog broed. Willow is de meest geweldige tegenhanger voor Camden. Zij is een sterke dame die een eigen wil heeft en door haar jeugd met alle broers Daniels te hebben doorgebracht, is zij bijna de enige die Camden van haver tot gort kent.

Het verhaal speelt zich af in Alba, Colorado. Een klein gehucht dat in de 18e eeuw is blijven hangen en min of meer weigert mee te veranderen naar de huidige tijd. Dit feit is wel voor toeristen een reden om iedere zomer naar Alba te trekken om dit te aanschouwen. In de winter is Alba uitgestorven op de bewoners na. De winters zijn er erg streng en sneeuwval van meer dan een meter hoog zijn geen uitzondering. Alba ligt aan de voet van de bergen in de omgeving van Salida in Colorado.

Hoe verder het verhaal loopt, hoe meer personages je leert kennen. Ik had hier af en toe wat moeite mee om goed te onthouden wie was en welke relatie deze personages tot Camden en Willow hadden. Dat maakt dat het boek zeker voor herlezen vatbaar is. Ook omdat het verhaal, dat in mijn optiek meer over Alzheimer en de NRV gaat, zoveel aspecten belicht dat ik veel dingen beter kan plaatsen na het boek nogmaals gelezen te hebben. Dit is geen vereiste natuurlijk maar maakt het boek wel interessanter. Er gebeurt best veel.

Het boek is anders dan wat ik gewend ben van Rebecca, maar zeer zeker de moeite waard. Het is een prachtig stand-alone boek wat de nadruk meer op Alzheimer en de NRV legt in plaats van de militaire dienst. Het is zo herkenbaar wat het met je kan doen als een familielid of directe naaste Alzheimer heeft en ben aangenaam verrast dat het NRV aandacht krijgt. In het echte leven is dit een belangrijk punt waar in mijn optiek nog niet voldoende aandacht is gegeven. Het is duidelijk een boek met een boodschap.

Wel had ik meer over (Ale)Xander willen weten. Dit is een puntje wat voor mij niet helemaal goed geëindigd is. Daar ik geen spoilers wil gebruiken, kan ik hier niet dieper op ingaan. Voor het verhaal en de boodschap in het boek is het wel afgehandeld. Misschien dat Rebecca ooit nog eens een novella schrijft over dit personage. En ik ben ook erg benieuwd of de warme bronnen ook echt bestaan. Ik zou daar best wel eens in willen "duiken".

Het boek heeft van mij 5 sterren gekregen. Ik vind de boodschap die het boek brengt belangrijk en het is goed verwerkt in het verhaal. Het boek boeit vanaf de allereerste pagina tot aan het eind. Het is ook goed dat dit boek onder de Feelgood categorie is geplaatst. Ik vind het niet echt onder Young Adult en/of New Adult passen echter is het ook weer geen literair hoogstandje. Het is een erg volwassen boek en een absolute aanrader.

Meer recensies van Nathalie Luteijn