"All-inclusive zonvakantie op 'Camping Kandahar' 'op zondag'"

5 juni 2020, een dag waar ik naar uit heb gekeken doordat dit boek eindelijk in ebook vorm uitgegeven werd. Erik Krikke had mij al vaker beloofd dat dit zou gaan gebeuren/komen en vandaag was het dan zover. Ik heb dit boek in 1 ruk uitgelezen.

Erik begint het boek eigenlijk best wel heel ijzersterk en positief. Het glas is immers half vol en niet half leeg. Dit alles is in aanloop naar de uitzending als operatieassistent naar Afghanistan. Erik staat dan nog erg nuchter in het leven, heeft een geweldige vrouw en 2 jonge zoontjes. Erik beschrijft hoe hij de aanloop naar deze uitzending ervaart en eigenlijk heeft hij dan meteen al een paar vragen die in hem opkomen maar die hij in dezelfde gedachte net zo hard opzij schuift. Dit is eigenlijk al een teken aan de wand.

De uitzending is de gehele zomer en beschrijft de diverse gebeurtenissen. Vriend en vijand belanden op de operatietafel, maar ook onschuldige kinderen en zelfs een hoogzwangere vrouw. Markant detail, Erik is een echte Hollander dus de gele houten klompen zijn dan ook een hele beleving. Er worden veel grappen gemaakt waar ik zelf erg smakelijk om kon lachen, maar later besef je eigenlijk dat dat een manier van overleven is geweest. Ook diverse malen heb ik een traantje moeten wegwegen. Niet alle slachtoffers zullen het nl overleven, dat zal ook nooit zo zijn in een oorlog. Langzaam zie je dat Erik het niet meer trekt maar de grote stoere man is. Alleen naar zijn collega Linda kan hij zich bij tijd en wijle laten gaan, maar ook pas na een lange tijd.

Na terugkeer uit Afghanistan gaat het helemaal mis. Het gewone leven oppakken gaat niet en de uitzending begint te etteren. Dit alles is, ondanks dat ik nooit op een missie ben geweest, zo herkenbaar. Erik sluit zich volledig af, van zowel zijn vrouw en kinderen alsook familie en vrienden. Hij gaat volledig op in een eigen wereldje, waar na 5 jaar eindelijk de man met de hamer een gigantische mep uitdeelt. Hierna begint een inwendige strijd die niet lijkt op te houden.

Dit boek is een absolute aanrader al hoop ik wel dat de grammaticale fouten (diverse malen mist er een woord of word een werkwoord herhaald) en spellingsfouten er nog uitgehaald worden. Als je daar doorheen prikt zul je merken dat je meegesleept word in dit waargebeurd verhaal. Er is ook een Epiloog die ik zeker van toegevoegde waarde vind en die een beknopte uitleg geeft over het wel en wee in Afghanistan en hoe deze oorlog eigenlijk is begonnen.

In 2021 zal er een vervolg komen en dat deel zal "Keihard Opstaan" gaan heten en ik kijk daar nu al naar uit. Wel meteen ook in ebook uitgeven alsjeblieft Erik!

NB: Ebook is op moment van schrijven alleen beschikbaar voor Kindle. Ik heb deze dan ook in de Kindle app op mijn iPad gelezen wat uitstekend ging. Laat je daardoor niet weerhouden om dit boek te gaan lezen.

Meer recensies van Nathalie Luteijn