"Met de prachtigste verhalen, God, wat is ze lief"

Nathalie Luteijn 15 december 2022
Op 13 maart 2020 loop ik tijdens een revalidatietraject corona op. Mede patiënten waren naar carnaval geweest in Brabant. Er was nog veel onduidelijk over corona. Zelf ben ik 9 weken doodziek geweest en hulp kreeg je in die tijd niet, waarop ik mijn heil op internet ging zoeken. Ik wilde meer weten en vooral, niet aan mijzelf twijfelen. En zo belandde ik uiteindelijk op Twitter en zag ik de informatie op de tijdlijn van @aboutanurse en ging ik haar volgen.

Jessica is een IC verpleegkundige en dus iemand die dicht bij het vuur staat en ook de juiste informatie heeft met betrekking tot corona. Naast de wetenschappelijke informatie deelt ze ook leuke anekdotes die ze op haar afdeling heeft meegemaakt. Dat maakt het een heel stuk luchtiger.

En nu zijn 38 van die verhalen gebundeld in dit boekje. Ieder hoofdstukje met een pakkende titel. Het ene hoofdstuk moet je vreselijk om lachen, het andere hoofdstuk laat je ook een traan. Het laat zien dat het werken op een IC afdeling van het ene uiterste, zomaar kan omslaan in het andere uiterste. Het geeft je een intiem kijkje in het wel en wee op deze, toch wat raadselachtige afdeling.

De hoofdstukken zijn vlot en erg leesbaar geschreven, los van het feit dat er een erg klein lettertype is gebruikt. Voor alsnog is het boekje alleen in papieren versie verkrijgbaar dus niet aan te passen naar een, voor mij dan, leesbaarder grotere lettertype. Ook zijn diverse hoofdstukken geïllustreerd, wat heel passend is. Ook afwisselend zijn er tweets van Jessica geplaatst in het boek. Veel van die tweets kan ik nog herinneren dus erg leuk om die terug te zien. Deze zijn op Twitter blauwe pagina's gedrukt.

Ik heb dit boekje ook met ontzettend veel plezier gelezen en zeker een aanrader voor personen, die net als ik, binnenkort op de IC terecht (kunnen) komen of er op verblijven. Ook voor de naasten. Het geeft toch een ietwat dieper kijkje in het wel en wee en wat het een heel stuk begrijpelijker maakt, maar ook wat er door het hoofd van een IC verpleegkundige gaat. Ik kan niet anders dan diep respect hebben voor deze rollercoaster-afdeling. En misschien dat er ooit een vervolg gaat komen. Dit boekje smaakt echt naar meer.

Meer recensies van Nathalie Luteijn