Wie is de echte heks?

nel 28 december 2022
In de heks in mij van Loes den Hollander speelt de diepe wens om moeder te worden een belangrijke rol in het leven van drie totaal verschillende vrouwen: Kaia, Jill en Wies. Dit is echter niet de enige factor die hen bindt zal in de loop van het boek duidelijk worden.
Alle drie krijgen te maken met heel uiteenlopende emoties, die bij alle drie de heks in zich wakker zal schudden, maar wie van de drie geeft haar de meeste vrijheid?
Het verhaal heeft een wat omslachtige maar duidelijk indeling. Het is onderverdeeld in vier delen: het verhaal van Kaia, Jill, Wies, het vierde is van De heks in haar. Al die delen zijn weer onderverdeeld in hoofdstukken. In die hoofdstukken zijn ook weer verschillen, door het lettergebruik aangebracht. Het laatste deel is eigenlijk een optelsom van de eerste drie.
Het taalgebruik is vlot, maar het verhaal mist spanning en is traag. Psychologisch gezien is het in mijn ogen ook wat oppervlakkig.
Het verhaal was deels voorspelbaar, maar ook ongeloofwaardig. De personen vond ik er stereotype: een vrouw, haar vriendin en de ex-vrouw. Ik vind boeken die herkenbaar zijn door gewone mensen het prettigst. Maar een eigenaar van een groot bedrijf, een hele grote erfenis, een huis met 2 zwembaden kun je niet gewoon noemen. Daardoor vielen de goede thema’s (aangeboren afwijkingen, een kind verliezen), die de schrijfster wilde aankaarten in het water.
Er zijn zeker gedeeltes waar ik van genoten heb, maar over het algemeen vind ik het een matig boek.

Meer recensies van nel