Op een spannende manier kennis maken met historie.

nel 27 mei 2023
Donkere wolken boven Parijs behandeld een stuk van de oorlog waarvan ik persoonlijk weinig wist.
Zoals ik als puber kennis maakte met dit deel van de historie met Snuf de hond, zo is dit boek een mooie manier voor young-adults om kennis te maken met de historie van WOII/

De 16-jarige Jean de Geul, de eigenlijke hoofdpersoon en verteller van het boek, neemt je mee in die tijd, het verhaal van zijn familie en alle die bij het verzetsnetwerk betrokken zijn.

Samen met zijn tweelingbroer zijn ze de oudste uit een gezin van 5 en wonen in Parijs. Hij begint zijn verhaal aan het begin van het einde, januari 1944, zoals op de eerste bladzij te lezen valt. De gezing de Geul maken veel spannende, maar vooral vaak ook verdrietige momenten mee. En dat terwijl ze zoveel mogelijk mensen proberen te helpen.

Het boek is opgebouwd uit 20 hoofdstukken en sluit af met het verhaal achter het verhaal.
Diverse gebeurtenissen uit het boek zijn daadwerkelijk gebeurd, andere zijn fictief. Zo is het ook met de hoofdpersonen. Dat zijn fictieve namen, maar enkele hebben onder ander naam daadwerkelijk geleefd.
Erg knap met elkaar verweven is mijn mening.

Het is een echt young-adult boek in mijn ogen, spannend, ook voor degene die weinig besef van WOII hebben. Het is makkelijk leesbaar geschreven in duidelijk Nederlandse.

De omslag is rustig gehouden, maar de afbeeldingen laten duidelijk de dreiging en relatie met WOII zien.

Heel goed dat er een verklarende woordenlijst en de lijst van personages voorin het boek.
Al met al een en goed leeswaardig boek, zeker voor pubers en jongvolwassenen.

Meer recensies van nel