Levenslessen

nel 29 mei 2023
Met name de onder titel: 12 lessen van mijn vader en 1 van mijn moeder maakte dat ik de sneak-preview ging lezen en gegrepen werd door de manier waarop de schrijver je het gezin Römer als het ware in trekt.
Daarnaast heb ik altijd erg genoten van de acteerprestaties van Piet Römer en vroeg me af hoe dat voor een kind van de (voor mij) grote acteur geweest is.

Bart, die tot het overlijden van zijn vader altijd “de zoon van Piet” geweest is, gaat in dit boek opzoek naar zichzelf aan de hand van de lessen die zijn ouders hem meegaven. Hij vertelt hoe hij terugkijkt op zijn jeugd, de dynamiek van het gezin, de nukken en grillen van zijn vader, maar ook de warmte en gulheid die zijn vader bezat. Maar waar zijn moeder als een stille kracht zeker ook haar plaats had.

Gelijk in het voorwoord word je het gezin ingetrokken, doordat Bart je als het ware aanwezig laat zijn bij het afleggen van zijn zojuist overleden vader.

Vervolgens wordt er aan elke les een hoofdstuk gewijd waarin Bart vertelt over zijn jeugd, hoe hij geworden is wie hij nu is.

Bart vertelt open en kwetsbaar zijn verhaal, hoe het was in een gezin met een bekende vader, hoe hij van hem hield, en wie hij geworden is, mede waarschijnlijk daardoor. En zeker ook hoe hijzelf nu in het leven staat. En dat allemaal in een prettig schrijfstijl die heel goed leesbaar is.

Al met al een boek wat ik nog vaker van de plank zal halen, gewoon om mezelf weer even te inspireren.

Meer recensies van nel