Waarschuwing voor meelopers

nel 08 augustus 2020
Voor ik dit boek ging lezen had ik me voorgenomen het zonder vooroordeel te gaan lezen. Ik wilde immers weten hoe het kan dat iemand zo'n functie had en niet wist van de Jodenvervolging.

Het eerste gedeelte vertelt Brunhilde haar verhaal, dat zij eigenlijk apolitiek was, en achteraf vond dat ze een meeloper was.  Het verhaal ging in mijn ogen over een naïef meisje, die niet nadacht, maar er een beetje op los leefde. Wat me af en toe wel tegen stond was haar houding slachtoffer te zijn van haar eigen onwetendheid, maar die rol zal haar in de loop der jaren, om zich te verdedigen ook wel opgedrongen zijn.

Het tweede gedeelte had ik normaliter nooit uitgelezen, was duidelijk door een politicoloog geschreven. Toch heb ik het gedaan, omdat ik mezelf niet ook wilde verwijten hier apolitiek naar te kijken.

De schrijver maakt vergelijkingen tussen de rechts-populisten en de economie van toen en van nu. Hij maakt interessante vergelijkingen tussen Hitler en huidige leiders en politici. Maar ook maakt hij vergelijkingen tussen Brunhilde en de jeugd van nu ....... hoeveel meelopers zullen er nu zijn, en ik?

Als je de tijd neemt voor dit boek is het zeker de moeite waard.

Meer recensies van nel