Als bloederige wreedheid en onvoorwaardelijke liefde elkaar ontmoeten

Nicole Vrielink 04 juni 2019
Madame. De mooiste vrouw van het hoog-Noorden. Onderweg naar haar man met wie haar huwelijk gearrangeerd was door haar vader. De tocht is bar en haar karavaan heeft het zwaar, en dan worden ze ook nog eens overvallen.

De overvallers, gehuld in blauw, weten hen te overmeesteren en brengen Madame naar hun koningin Rah. Ze geeft Madame een keuze, binnen 1000 nachten moet Madame van het bloed worden en haar menselijkheid opgeven, of ze moet sterven. Rah zelf denkt al wel te weten wat de uitkomst zal zijn.

“Binnen duizend nachten kies je voor Rah” (p41)

In de tijd die volgt probeert Madame te overleven, plannen te smeden voor een ontsnapping maar vooral ook waardig en eerlijk naar zichzelf te blijven. Totdat ze op het punt beland waarop ze niet anders kan dan uit naam van de liefde haar menselijkheid opgeven. Zal deze keuze het tij doen keren?

“Zijn liefhebbende woorden en zijn tomeloze vertrouwen in mijn innerlijke kracht verjagen het monster dat ik in mijn aderen heb verwelkomd” (p195)

1000 Nachten verteld het verhaal van Madame; krachtig, elegant en met een sterk gevoel voor rechtvaardigheid en liefde, vormgegeven in een mysterieus en uiterst origineel verhaal waarin bloederige wreedheid en onvoorwaardelijke liefde elkaar ontmoeten op een wel heel ongunstige plek onder toeziend oog van een hardvochtige koningin.

Het hoofdpersonage Madame, Catharina van het Huis Barlieux,Ka-ah’tin wordt neergezet als een waardige vrouw, trots met idealen. Als lezer leer je haar goed kennen, maar desondanks blijkt er een prettige sluier van mystiek om haar heen hangen. Als een soort onbereikbare macht weet ze de lezer mee te nemen in een wereld waar wij alleen maar met ongeloof naar zouden kijken.
Belangrijkste bijrollen zijn weggelegd voor Einar, haar broer. Een waardig en heldhaftig soldaat die alles zal doen voor zijn zus, en Ya’sin, de indigo rover met wie haar band op zijn zachtst gezegd bijzonder te noemen is. Hij weet zich haast te ontpoppen tot een ware poëet in een brut jasje.
En dan Rah, de koningin, de zwarte koningin. Hardvochtig regeert ze met een ijzeren vuist. Tegenwoordig zouden vele haar mogelijk een narcist noemen.

Sophia weet middels haar unieke schrijfstijl deze karakters uiterst goed neer te zetten. Maar ook de rest van het verhaal, waaronder de enscenering, is door Sophia met zorg verwerkt tot een mysterieus, uniek en origineel geheel. Het vloeide waar het moest vloeien en het was hard waar het verhaal dat nodig was.

Het verhaal heeft een prettig leestempo, wat aan het einde wat versneld doordat er naar een soort finale toegewerkt wordt. Het plot van het verhaal kan niet anders worden omschreven als bijzonder origineel, fantasierijk en artistiek. De setting waarin het verhaal zich afspeelt werkt versterkend om het eigenlijke verhaal.

Het boek maakt een aangename 4-deling (Zus, Bruid, Feeks, Genade) wat erg goed werkt in dit verhaal. Hierdoor wordt er als het ware een benaming aan een fase/rol gegeven waardoor Madame moet gaan. Een stukje gewenst structuur voor de lezer.

Een verwarring vond ik in het feit dat voor een dezelfde persoon/groep meerdere benamingen waren. Zeker in het begin is het daardoor wat lastiger inkomen. Echter, wanneer het verhaal vordert weet je precies als lezer wie waarmee bedoeld wordt, en dus is deze verwarring van korte duur.

1000 nachten is zeker een aanrader dat ondanks wat kleinigheden mij niet volledig wist te pakken om me niet meer los te laten. Van mij een zeer verdienstelijke rapportcijfer 8, ofwel 4 sterren.

Meer recensies van Nicole Vrielink