Luisteren!

NicoleW 06 september 2020
Trevor Noah is presentator van The Daily Show. In dit boek beschrijft hij, niet chronologisch, zijn jeugd in het door Apartheid verscheurde Zuid-Afrika.

Noah werd geboren toen in dat land nog de regels van de apartheid golden. Zijn moeder is Xhosa, zijn vader een Zwitser. Zijn geboorte was een misdaad waarop 5 jaar gevangenisstraf stond. Zijn levendige, gelovige en strenge moeder speelde een hoofdrol in zijn jeugd. In het boek komt haar levensverhaal ook naar voren; eigenzinnig en onafhankelijk, maar ook wijs en grappig. Moeder en zoon tegen de wereld.

Toen de apartheid in 1990 werd afgeschaft, werd het leven van Noah er niet meteen gemakkelijker op. Als kind van een blanke vader en een zwarte moeder hoorde hij nergens echt bij. Zelf voelde hij zich zwart, maar zijn omgeving zag dat niet altijd zo en dwong hem hierin keuzes te maken.

Noah beschrijft enkele opvallende voorvallen uit zijn jeugd en geeft zo een beeld van hoe het is om als zwarte of kleurling op te groeien in Zuid-Afrika. En dat verhaal boeit en ontroert, zeker aan het einde van het boek. Noah vertelt zijn verhaal met veel humor en mede door het fantastische (!) voorlezen van Howard Komproe krijgt dit boek van mij de volle vijf sterren.

Meer recensies van NicoleW