I ❤️ Lampje

NicoleW 27 augustus 2020
“Morgen lucifers kopen, denkt ze. Onthouden.
Onthouden is moeilijk, vindt het meisje. Er zit altijd zoveel in haar hoofd: liedjes, verhalen, dingen die ze moet leren, dingen die ze wil vergeten maar die toch steeds terugkomen. Als ze iets moet onthouden vergeet ze het vaak, en wat ze wil vergeten onthoudt ze maar telkens.
‘Lucifers lucifers,’ neuriet ze als ze de treden weer af loopt. Niet vergeten.
Maar ze vergeet het toch.”

Via de bieb dit e-boek gelezen. De cover sprak mij niet heel erg aan, de titel ook niet. Ik hoorde zoveel mensen die dit een prachtig boek vinden dat ik op een verloren uurtje besloot ook dit boek te gaan lezen. Een kinderboek is zo gelezen toch? Echter niet dit boek, met wel 324 bladzijden. En toch heb ik dit boek in één dag uit gelezen. Huis niet schoon, werk niet af, maar ik kon niet ophouden met lezen.

Wat had ik te doen met dat kleine dappere meisje die allemaal verantwoordelijkheden krijgt die haar kleine schoudertjes nog niet kunnen dragen. Ze kookt, doet boodschappen, is maar heel even naar school gegaan, haar vader drinkt en er zijn schulden. En zij steekt elke avond het licht van de vuurtoren aan. Tot zij dat een dag niet doet.
Lampje is hartveroverend. Dapper en positief. Ik denk dat iedereen die dit boek leest als een blok voor haar zal vallen.
Het is nu 20 uur en ik denk dat het nu tijd wordt iets van mijn werk alsnog af te maken ;)

Meer recensies van NicoleW