Veel grote herinneringen in een klein boek!

Nieske 20 augustus 2019
Vandaag kreeg ik van Hebban het boek: Schapenboet op het strand, van Dick Ridder. Als oud-Texelse ben ik er erg blij mee. Ik verzamel zoveel mogelijk boeken over Texel, en dit is wel een bijzonder exemplaar. Allereerst omdat het dun is, met een enorm geladen inhoud. Verder is voor mij bijzonder dat de schrijver niet van Texel komt, er nooit gewoond heeft, maar er toch heel dierbare herinneringen aan heeft. Dat is prachtig om te lezen, en tegelijkertijd heel herkenbaar.
Het boek gaat over een vader/zoonrelatie, over een gezin, over de oorlog, over familiegeheimen, en nog veel meer. Wat ik erg mooi vind is dat er zoveel liefde uit spreekt, je zou het ook heimwee kunnen noemen. Tegelijkertijd is er een mooie link naar het heden: de schrijver gaat opnieuw naar Texel, en ziet daarbij veel verschillen met vroeger. De boottocht is daarbij een mooi voorbeeld. Ook trekt hij daar lijntjes naar zijn huidige leven in Griekenland. Gelukkig zijn er ook nog overeenkomsten met het verleden.
Verder wil ik het nog over het omslag hebben: wat een prachtig boekje is het geworden, mooi van kleur, mooi van formaat, prachtige illustratie van een schapenboet, geweldig! Alleen maar complimenten wat mij betreft. En nogmaals: dank Hebban, jullie weten me zo vaak te raken en te verrassen!

Meer recensies van Nieske