Zoek de boekwinkel!

Nieske 05 april 2024
'De verborgen boekwinkel' is geschreen door Evie Woods, een Ierse schrijfster. Het boek is (prima) vertaald door Arnout Brokking. Dit boek is het vierde boek van de schrijfster, maar tot mijn schande moet ik bekennen dat ik nog niet eerder iets van haar gelezen heb. Het boek heeft een fascinerend omslag, waar veel op te zien is, een mooie toevoeging aan het verhaal.
Mijn eerste – vaste – baan was in een boekhandel in Middelburg. Hier heb ik vijf jaar gewerkt, en het was zo geweldig dat ik alle boeken over boekhandels (het zijn er gelukkig veel) probeer te lezen. Toen ik dit boek zag was ik dus gelijk heel nieuwsgierig. Weer een boek om te lezen! Het boek is verrassend goed geschreven, echt een aanrader.

Tijdens het lezen werd ik steeds enthousiaster. Het bleek over veel waargebeurde zaken te gaan, over schrijvers en echte boekhandels. Dit zorgde ervoor dat ik met veel plezier verder las in dit boek. Te lezen over Shakespeare and Company, over Henry James, Emily Bronte, dat alles zorgde ervoor dat het een waargebeurd verhaal lijkt. Voor mij is dit altijd wel een extra in een boek, het gevoel dat ik ernaar toe kan gaan om te zien hoe het eruit ziet. Of meer te lezen over personages, omdat ik nieuwsgierig ben geworden.

Geleidelijk aan ontdekte ik ook de fantasy-achtige laag in dit boek. Hier zou ik zelf niet voor kiezen, maar in dit boek vind ik het niet storen en zelfs mooi. Het heeft wel degelijk een functie, en het zorgt ervoor dat er wat spanning in het boek komt. Waarschijnlijk had ik – onbewust- de aanname dat in fantasyboeken ALLES verzonnen is. In dit boek is het meer een toegevoegd iets. Voor mij als 64-jarige een leerzame ervaring!

Het verhaal bestaat uit twee verhaallijnen, die uiteindelijk bij elkaar komen, op een onverwachte manier. Er zit ongeveer een eeuw tussen de gebeurtenissen, te beginnen in Londen in 1921 (al snel verplaatsend naar Parijs), en de tweede beginlijn is in Dublin, in het heden. En uit drie personages, die het verhaal alle drie in de ik-vorm vertellen. Het eerste personage is Opaline. Ze is 21 jaar en komt uit een rijke familie. Haar familie wil dat ze gaat trouwen. De tweede hoofdpersoon is Martha, ook jong en ongetrouwd. En de derde hoofdpersoon is Henry, een jonge man die met een studie bezig is. Deze drie hoofdpersonen maken ieder een eigen ontwikkeling door In het boek is voldoende duidelijk wie de verteller op dat moment is, vooral omdat boven ieder hoofdstuk staat wie de verteller is. Ook het feit dat het verhaal in twee verschillende tijdlagen speelt vond ik geen probleem, het was duidelijk genoeg te volgen omdat het goed aangegeven staat, ik hoefde nooit te raden.
Het verhaal speelt zich af in Parijs, in Londen en in Dublin, en zorgt ervoor dat ik alle drie die steden weer wil bezoeken. Even kijken hoe verborgen de boekhandels daar zijn!

Meer recensies van Nieske