Dagboek dat aan het denken zet!

Nieske 28 december 2022
Voor de leesclub van Hebban heb ik Yeva's dagboek gelezen, een bijzonder boek dat me op verschillende manieren aan het denken zette! Allereerst natuurlijk omdat er vragen werden gesteld in de leesclub, erg leuk omdat je dan automatisch moet nadenken over het boek. Verder moest ik erg nadenken over de rol van Yeva's ouders - die er in het boek vrijwel niet is (die rol), ze komen er vrijwel niet in voor -. Yeva vlucht met haar oma, eerst binnen Oekraine en daarna naar Ierland. Daar blijft ze met haar oma, het boek is ook opgedragen aan oma.
Uiteraard zette het boek ook aan tot nadenken over de afschuwelijke oorlog tussen Rusland en Oekraine, en de gevolgen daarvan. Het boek heeft een mooie opzet, veel illustraties en foto's, maar ook fragmenten van whatts-app gesprekjes met vrienden en vriendinnen van Yeva. Dit geeft nog een beter beeld van het leven in oorlogstijd. Het laat ook mooi zien hoe verschillend de levens van de jongeren verlopen.
Kortom : een mooi boek, vanuit een boeiend perspectief, over een afschuwelijke oorlog!

Meer recensies van Nieske