Over de woelige baren van het leven!

Nieske 03 februari 2022
Duet is een vrij klein boek, geen dikke pil om te lezen. Misschien maakte dat het makkelijker voor mij om het nog een keer te lezen, en daarna steeds kleine stukjes opnieuw. Zo'n boek is het namelijk! Het is een boek dat me langer dan gebruikelijk bezighield, nu nog steeds loop ik erover na te denken. De schrijfster heeft op een mooie, poetische, soms wat mij betreft TE duidelijke manier geschreven over haar leven, haar relatie met A, haar zwangerschap, haar carriere en nog veel meer. Vrijwel het hele boek speelt zich af op 'Duet', een woonboot waar ze met haar vriend A op woont. De Duet ligt op de Hudson in New York, dus ook daar speelt een deel van het boek zich af.
Het begint tamelijk probleemloos, maar al vrij snel merk je als lezer dat A wel bijzondere ideeen begint te ontwikkelen. Hij is een complotdenker, en de schrijfster weet - wat mij betreft - heel goed weer te geven hoe verwarrend dat voor haar is. Hoe ga je ermee om? Waar reageer je op, en waar niet op? Hoe komt het dat hij hierin een waarheid vindt? Heel duidelijk wordt het voor de lezer niet, en dat geeft natuurlijk ook heel goed weer hoe het voor de hoofdpersoon voelde !!
De hoofdpersoon wordt zwanger, en je voelt als lezer hoe ze heel nadrukkelijk probeert om 'gewoon' te doen, niet te medicaliseren (mooie passages over hoe het is om zwanger te zijn in Amerika!). Wat mij betreft een mooi contrast met de complottheorieen van A.
De schrijfster heeft op veel continenten geleefd, ook daar is aandacht voor in het boek. En er waren verschillende relaties, waar niet altijd veel duidelijkheid over wordt gegeven. BIjvoorbeeld de relatie met haar ouders, die aan de ene kant liefdevol lijken en voor haar klaar staan (ook als ze terugkomt uit Amerika), maar waar ze toch al jong bij weg is gegaan. In haar dankwoord noemt ze het 'grenzeloze' liefde, mooi in deze context!
Wat ik vooral mooi vind aan dit boek is dit gebrek aan duidelijkheid, de twijfel aan alles. Zoals de hoofdpersoon zegt: de twijfel die een wetenschapper nodig heeft, brengt haar in haar prive-leven veel ellende. Ze durft pas aan het eind van het boek voor zichzelf en haar dochter te kiezen.

Mijn conclusie over dit boek: Een mooi en modern verhaal over moederschap, leven in deze tijd, leven in allerlei landen en leven onder allerlei omstandigheden, en in verschillende relaties, en hoe je uiteindelijk bij jezelf uitkomt! Ik ga het zeker aanraden aan een aantal mensen.

Meer recensies van Nieske