Dwars & Co

Nikkileest 08 april 2021
Ik val meteen met de deur in huis, wat een ontzettend leuk boek was dit. Ik kreeg een beetje een vibe zoals bij De Knerpers van Tom Fletcher (dit vind ik een compliment) en ik heb echt hardop gelachen om het boek.

Heb je ook wel eens dat er iets gebeurt zoals een enge nachtmerrie of een schip wat vast komt te zitten en daardoor een belangrijk kanaal helemaal stil ligt. Of misschien heb je een trui die niet meer past of een glas cola waar ineens geen prik meer inzit! Denk je dat zulke dingen zomaar gebeuren? Dan heb je het dus hartstikke mis, dit zijn namelijk de Dwarsliggers!

En Stip is bijna een echte Dwarsligger, hij mag namelijk een eindmissie doen vanuit school en als die eindmissie lukt, mag hij in de Wirwarstraat aan het werk bij het vaste team van die straat! Helaas is Stip de slechtste groenling die zijn meester ooit gehad heeft en zelf heeft hij er ook niet echt vertrouwen in maar hij gaat vol goede moed aan de slag met zijn eindmissie.

Wat heeft de auteur een fijne schrijfstijl en wat passen de illustraties er goed bij. De auteur gebruikt leuke woordjes en sommige worden staan dik gedrukt. De ene nog dikker dan de andere en dat geeft een hele leuke sfeer. Ook heeft het verhaal iets ondeugends en ik denk dat kinderen dat erg leuk vinden!!

De boodschappen die ik het verhaal vond over waarom mensen niet zo goed zijn voor de natuur en dat pesten stom is, zijn mooie onderliggende gespreksonderwerpen die je kan bespreken met je kinderen of leerlingen, tijdens of na het voorlezen. Het verhaal is daarnaast leuk, echt heel grappig en met vlagen spannend! De woordenlijst achterin het boek maakt het verhaal compleet en ik weet het zeker, beste Rico, blijf kinderboeken schrijven, want dit doe je echt heel goed!
5 sterren van mij voor Dwars & Co!

Meer recensies van Nikkileest