De verborgen liefdescliché die je niet ziet aankomen

NinaLan 23 november 2022
Samengevat
Een meeslepend romantisch boek met diepgaande plot, personages en mysterie.

De rode draad
Feyre woont met haar vader en twee zussen in een krot, waarbij Feyre hoofdzakelijk zorgt voor het levensonderhoud van alle vier. Haar vader is kreupel geslagen door geldeisers, haar jongere zus te naïf voor de harde wereld en de ander wil niets met haar te maken hebben. In een koude winter schiet ze een wolf dood. Niet zomaar een, maar een elfide. Het gedaanteverwisselende, krachtenbezittende, magische ras die zich van het mensenrijk hebben afgezonderd. Zo'n elfide. De Hoge Edelheer van de dode elfide neemt haar mee naar zijn hof, waar haar lot en dat van Prythian in gang wordt gezet.

Boekbeoordeling
Ik kreeg deze aanbevolen als een serie die ik moest hebben gelezen. Dus zo gezegd, zo gedaan. Het lukte me in het begin er niet helemaal om erin te komen, het had wat tijd nodig. Dit is meestal bij mij het geval bij series die door iedereen zijn aanbevolen. Toen ik er eenmaal inzat, begon het verhaal wel mijn volledige aandacht te trekken.
Feyre is duidelijk een uitstekende onverschrokken overlever en jager. Voor de Hoge Edelheer Tamlin waar iedereen tegenop kijkt, neemt ze geen blad voor de mond. Ze verkent haar omgeving, hoe gevaarlijk ook. Een vrije geest. Feyre's strijd met haar innerlijke emoties en het mysterie rondom de elfide hoven maakt het een spannend boek om te lezen, ook als je minder van romantiek houdt. De levensgevaarlijke spelletjes die worden gespeeld laten je een goed doordachte fantasy wereld zien waar niet alles per se goed op zijn pootjes terecht komt. Er zullen altijd wel slachtoffers vallen, fysieke en mentale wonden worden geopend en niets is wat het lijkt. Je blijft puzzelen aan dit boek totdat het kwartje valt bij de raadsels en mysteries.
De intrigerende politiek, geheimen en raadsels zijn interessant, maar het hoofdthema blijft romantiek en in genoeg doses voor de lezer om er zoet mee te zijn. De romantiek tussen Feyre en Tamlin bouwt langzaam op, en vat daarna snel vlam. Intieme momenten zijn dan ook niet te missen in dit verhaal, wat een mooie toevoeging is. Eén ding wat me het diepst bijbleef is dat ik niet had verwacht dat een bekend cliché in romantiek er heel subtiel in zit verwerkt en ons een zoetsappige finale geeft. Een verrassende twist aan een romantisch cliché.

Meer recensies van NinaLan