Een milde thriller

NinaLan 16 september 2022
Samengevat
Een ogenschijnlijk doodnormale vakantie voor moeder Barbara en zoonlief Rens samen met haar nieuwe vriend Robbert verandert wanneer een zelfverzonnen zoektocht verandert in de doorbraak van een onopgeloste zaak.

De rode draad
Het verhaal start traag op. Moederlief gaat met zoontje en haar nieuwe vriend op vakantie in de Ardennen. Hier woont toevallig een schrijver die werkt voor de vriend van Barbara, die uitgever is. Vanuit zijn perspectief lees je het gehele verhaal. Zijn naam wordt nergens genoemd. Rens, jonge tiener die hij is, houdt zich zoet totdat zijn tablet uitvalt. Barbara maakt zich zorgen of de vakantie nog leuk blijft voor hem. Ze bedenkt samen met de schrijver een zoektocht over een vermist meisje in het dorp en Rens fleurt helemaal op. Totdat blijkt dat de speurtocht heel echt begint te worden en ze wel eens dicht bij de waarheid zouden zitten.

Eerste impressie
Tot zover vind ik de rode draad van het verhaal interessant. De manier waarop het verhaal de lezer duidelijk vertelt dat het gaat om een speurtocht maakt het makkelijk om het verhaal te volgen. De schrijfwijze is in de verleden tijd geschreven in het perspectief van de schrijver die deel uitmaakt van het verhaal. Het schrijversperspectief geeft de illusie dat de schrijver meer weet dan hij zou moeten weten, omdat hij ook scenario's beschrijft waar hij niet bij aanwezig is. Of hij een alwetende verteller is, is nog maar de vraag, waar de lezer uiteindelijk zelf achter moet komen.

Karakters
De schrijver
In het boek wordt het al snel duidelijk dat de schrijver in het verhaal verliefd is op Barbara, de vriendin van zijn uitgever. Hij laat regelmatig beschrijvingen vallen over hoe mooi haar gezicht, benen of lichaam is. En hoe onverschillig Robbert is tegenover het vakantiepret van Barbara en Rens, want hij heeft zijn werk op vakantie meegenomen. Ook weten we van de schrijver dat hij zijn moeder heeft verloren en daar zijn debutroman mee heeft geschreven. Een licht oedipus complex dus. Een verklaring voor zijn lichtelijke obsessie over Barbara. Toch weet hij zich in te houden en het intiemste contact tussen de twee was een knuffel.

Barbara
Barbara kent de schrijver via haar uitgevervriend Robbert. Ze hebben met enige regelmaat contact met elkaar, en zo weet de schrijver dat Barbara na haar scheiding met haar ex een sterke vrouw is die zich niet door tegenslagen laat vellen. Barbara ziet de schrijver puur als vriend, en bekommert zich meer met haar zoon Rens.

Rens
Rens is een typisch puberende tiener. Geen commentaar over waar ze naartoe gaan op vakantie, zolang ze maar internet hebben om zijn spelletjes te spelen op die tablet. Wanneer de tablet het begeeft, moest Barbara iets bedenken om hem bezig te houden, anders was hun vakantie naar de knoppen.

Robbert
De vriend van Barbara en de uitgever van de schrijver. Hij is erg ijverig, want zelfs op hun eerste vakantie samen neemt hij zijn uitgeverswerk mee de Ardennen in. In het verhaal komt meerdere malen terug dat hij het niet zo ziet zitten om deel te nemen aan de vakantieactiviteiten van Barbara en Rens. Hij vormt wel een belangrijk deel van het verhaal, al is hij vooral op de achtergrond te vinden.

Emma
Het vermiste meisje uit de Ardennen dat al drie jaar spoorloos is verdwenen. De schrijver wil zijn boek over haar schrijven, maar loopt vast sinds de verdwijning van het meisje.

Boekbeoordeling
Het verhaal was prima te volgen, en het idee dat een verzonnen speurtocht kan leiden naar een echte speurtocht naar een echte vind ik origineel. Toch vond ik dat de spanning iets te wensen over liet. Het gevoel van een doodnormale vakantie waar weinig gebeurt bleef ik voelen, en het verveelde mij als lezer. De spanning begint pas op te lopen rond het midden van het boek, waar ze met de dagboekpapieren op zoektocht gaan. Maar tegen de tijd dat de onthullingen kwamen, was het boek alweer op het einde aanbeland. Ik had graag wat minder van de 'doodnormale vakantie' willen meekrijgen en wat meer over de onthullingen en wat erna verder gebeurde. Al in al een prima boek, waar misschien iets meer spanning in had gemogen voor een thriller.

Meer recensies van NinaLan