Een solide vrouwenthriller

Onno van Rijen 05 maart 2020

Carissa Ann Lynch groeide op (en woont nog steeds) in een klein stadje in Indiana. Aanvankelijk deed ze sociaal werk. Voordat Mijn zus wordt vermist gepubliceerd werd, was er al een tiental boeken van haar hand verschenen. Ze heeft een voorliefde voor het schrijven van psychologische thrillers met vrouwelijke personages in de hoofdrol. Haar verhalen spelen zich vaak af in kleine landelijke gemeenschappen die vergelijkbaar zijn met de plaats waar zij woont.

Madeline vraagt haar zus Emily om naar hun ouderlijk huis in Bear Border te komen, waar Madeline met haar twee kinderen Ben en Shelley woont. De laatste keer dat ze elkaar zagen was negen jaar geleden op Madelines bruiloft. Ondanks dat Emily negatieve herinneringen heeft aan het verleden, waardoor ze niet naar de begrafenis van haar vader ging, gaat ze Madeline opzoeken. De eerste avond verloopt in goede harmonie en beter dan Emily had verwacht. Wanneer ze de volgende ochtend wakker wordt, is Madeline verdwenen. Emily denkt dat haar zus naar een winkel is gegaan, maar als ze na meer dan 24 uur nog niet terug is, raakt Emily vertwijfeld. Ze begint een wanhopige zoektocht om Madeline terug te vinden en komt ondertussen oude bekenden tegen, zoals agent Paul Templeton, met wie ze vroeger een relatie had.

De plaats Bear Border, waar het verhaal speelt, is een typische kleine stad waar iedereen alles van elkaar weet en waar er behoorlijk geroddeld wordt. Verder kenmerkt het zich door donkere bossen die zelfs op klaarlichte dag mysterieus aandoen.

‘De achtertuin was donker, maar in de verte bewogen grote schaduwen. De bomen in het bos sliepen nooit.
Ze waren er altijd, ze bespiedden me, achtervolgden me, zelfs als ik heel ver weg woonde. Dat ellendige bos was het enige wat ik nooit had kunnen vergeten. Af en toe droomde ik nog steeds dat ik viel, viel, viel...’

De intrigerende personages worden door de auteur heel realistisch weergegeven. Meerdere blijken geheimen bij zich te dragen en verre van betrouwbaar te zijn. De sfeer die Lynch daarbij schetst, is zoals die bij een thriller hoort te zijn.

Hetgeen Emily meemaakt, wordt vanuit haar eigen gezichtspunt verteld. Haar angst en vrees over het lot van haar zus komt heel geloofwaardig over. Emily neemt de lezer mee naar het verleden, dat duidelijk maakt wat zich vroeger op school heeft afgespeeld, hoe Emily en Madeline met elkaar omgingen en wat Emily’s relatie met Paul inhield. Zoals verwacht mag worden, is het antwoord op alle vragen in de plot in het verleden te vinden. De strekking van Mijn zus is vermist is tweeledig: ‘wie we in het verleden waren, beïnvloed wie we nu zijn, maar dat betekent niet dat we hier niets aan kunnen doen’, en daarnaast de langdurige gevolgen van pesten.

De plot zit goed in elkaar. In de eerste helft van het verhaal wordt niet al te veel onthuld; de tweede helft zit vol met twists, mysterie en spanning, die uitmondt in een explosieve climax. Het is een goed geschreven, meeslepende thriller. Na Mijn zus wordt vermist heeft de auteur nog drie boeken geschreven. Voor de liefhebbers van psychologische thrillers met vrouwen in de hoofdrol is het te hopen dat de Nederlandse vertaling van deze boeken snel verschijnt.

Meer recensies van Onno van Rijen