Over eenzaamheid, identiteitsproblemen en liefdesverdriet

Onno van Rijen 11 februari 2022
De hoofdpersoon in Moshi Moshi is de twintigjarige Yocchan. Zij en haar moeder worden opgeschrikt door de zelfmoord van haar vader en zijn minnares. Hij speelde keyboard in de rockband Sprout en was dus vaak van huis. Yocchan is verdrietig en boos, want ze zag het niet aankomen. Ze gaat in een kleine flat wonen tegenover de bistro waar ze gaat werken. Ze gaat zich beter voelen, maar dit is van korte duur, want op een dag staat haar moeder voor haar deur. Ze wil bij Yocchan intrekken, omdat ze het niet uithoudt in haar ruime appartement. Ze droomt dat haar vader zijn mobieltje zoekt om haar te bellen en denkt dat hier iets achter moet zitten. Als Japanners de telefoon opnemen, zeggen ze meestal 'moshi moshi', wat zoiets betekent als 'ik ben hier en ik kan praten'. Ze besluit te gaan onderzoeken wat er met haar vader gebeurd is. De knappe en aardige Shintani kruist daarbij haar pad. Yocchan raakt op hem verliefd. Geleidelijk aan levert haar zoektocht antwoorden op als geheimen worden onthuld en haar leven een nieuwe fase ingaat.
Banana Yoshimoto blinkt uit in het weergeven van huiselijke wanorde, eenzaamheid, identiteitsproblemen en liefdesverdriet. Ze schrijft heel gedetailleerd over het dagelijkse leven. Moshi Moshi is een goed geschreven verhaal met een mooi tempo.

Meer recensies van Onno van Rijen