Meesterlijke Mabelus

patsi desiree 02 juni 2022

“Op een ochtend, ik zat aan mijn eerste kop koffie, kreeg ik een bericht van Peter Mabelus met de vraag hoe het kwam dat wij nog geen Facebook vrienden waren… Een spontane glimlach deed mijn lippen krullen en ik vertelde Peter dat ik hem wel kende. Ik heb zijn ‘Kathmandu Hipsters’ gelezen. En goed bevonden.

‘O, dat wist ik niet,’ zei hij.

Ik ging om een tweede kopje koffie en beloofde hem om ook ‘Van Kluun tot Clinton’ te lezen.

Ondertussen las ik met veel plezier ‘Van Kluun tot Clinton’. Het ging van glimlach tot schaterlach naar schuddebollend grinnikend en af en toe een zucht van: ‘waar háált hij het vandaan?’ Mabelus weet als geen ander iemand op het verkeerde been te zetten! Dylan? Serieus Peter? Ik kwam niet meer bij! Fan hier!

Ik weet niet hoe ik dit boek moet recenseren! Ik kan alleen maar zeggen: je moet het hebben gelezen! Het is wat ik noem een “nachtkastjesboek”. Je kan het opnemen voor het slapengaan, of op ieder willekeurig moment een aantal verhalen lezen en weer even wegleggen.

Sarcasme is Mabelus niet vreemd. Wat ik gewoon zalig vind!

‘Van Kluun tot Clinton’ is volgens mijn bescheiden mening enig in zijn genre, als het al in een genre past… Het Mabelus genre?

Ik kende niet veel schrijvers die Peter opnoemt in zijn belevenissen. Ook is het geschreven op z’n echt Hollands! Normaal zou ik dan zeggen: probeer het ook voor Vlamingen leesbaar te maken, maar in dit geval zou dat afbreuk doen aan het geheel. Het voelt alsof je in een café zit met een pint bier, terwijl je luistert naar de zin en onzin van je gesprekspartner. Ik vond het zalig!

Besluit: Hilarisch, soms zo over de top dat het geweldig is! Wat er écht is en wat niet… ik zou het verdorie niet weten! Sommigen denk ik te kunnen raden, maar zeker ben ik niet.

Ik heb mij te pletter geamuseerd met het lezen van deze Meesterlijke Mabelus!

Cover: gewoon op zijn Mabelus. Geniaal!”

Meer recensies van patsi desiree