Coputergame

patsi desiree 10 mei 2024
Dante Drago en de wraak van Viracocha

*Cover: Goed gekozen! Nodigt uit om het boek op te nemen! (En niet alleen voor de jeugd)
*Schrijfstijl: Een nieuwe auteur, een nieuwe schrijfstijl... maar zo voelde het niet. Deze auteur schrijft heel vlot en verstaanbaar.
*Verhaal: Avontuurlijk is wel het minste wat je kan zeggen, al vind ik dat er ook meer in zit dan enkel dat. Het avontuur overheerste maar het ging dieper. Ik voelde ook het onverwerkt verdriet van Dante en ik denk dat dat een meerwaarde is voor jongeren die met verlies te maken kregen.
Ook was volgens mij de emigratie eveneens een belangrijk gegeven en vond ik het fijn dat daar even werd over geschreven. Dat ook dit niet zomaar vanzelfsprekend is, een kind te zijn uit een gemengd gezin...
Het verhaal bevat alles wat het nodig heeft om het tot succes te maken: avontuur, spanning, verraad, verlies, vriendschap... kortom: ik wacht op het volgende avontuur!
*Als volwassene, die vijf talen spreekt, heb ik toch google moeten raadplegen en dat vond ik eigenlijk best vervelend. Italiaans behoort namelijk niet tot mijn talenlijst. Ik kan mij voorstellen dat het voor jongeren die minder taalvaardig zijn, een obstakel is. Engels zal wel meevallen maar Spaans en Italiaans... ik zou het gewoon in het Nederlands hebben geschreven en erbij gezet: zei hij/zij in het... (wat ook later in het verhaal wél gedaan wordt)
Maar dat is mijn mening. Ik kan hier ook helemaal fout zitten en de jeugd volledig onderschatten natuurlijk, al geeft mijn peetzoon mij gelijk. Hij wilde afhaken bij het in het begin regelmatig terugkerend Italiaans. Achteraf was hij tevreden dat ik hem overtuigde vol te houden en vergeleek hij het verhaal met een computer-game. (Al googelde hij niet zelf maar vroeg hij mij om de vertaling wat betekende dat ik voor de verandering hém scheldwoorden leerde!)
*Bemerking: Persoonlijk vind ik de nur-code van 283 iets te hoog gegrepen. Vanaf 10 jaar denk ik dat men al sterke lezertjes moet hebben voor dit verhaal. Mijn peetzoon is 15 en leest tamelijk vlot en veel. Daarom denk ik: het kan waarschijnlijk wel voor een aantal, maar het merendeel van de lezertjes gaat nét iets ouder zijn! (Niks mis mee, uiteraard, en wie houdt zich nu ook bezig met het opzoeken van nur-codes buiten nieuwsgierige ondergetekende...)
*Besluit: Volgens mij kan je van een jonge gast geen mooier compliment krijgen dan dat men jouw boek vergelijkt met een computerspel!

Liefs
Patsi

Meer recensies van patsi desiree