Neurotisch?! leugenaar!? Slachtoffer?! Lafaard!?..vraagteken? ..of uitroepteken!?

Paul 18 oktober 2023
Op woensdag 4 oktober 2023 werd in de media onthuld dat het brede vermoeden nu bewezen is dat wijlen Prins Bernhard echtgenoot van wijlen Koningin Juliana lid is geweest van Hitlers’ NSDAP.
Flip Maarschalkerweerd, oud-directeur van het Koninklijk Huisarchief, is de lidmaatschapskaart tegengekomen in het privéarchief van de prins dat hij na zijn overlijden heeft geïnventariseerd. Een lidmaatschap dat de prins bij leven publiekelijk altijd ontkend heeft.

In eerste aanleg vraag ik mij twee dingen af bij het handelen van deze prins. Als je liegt, waarom houd je bewijs dan op een plek vast waarvan je weet dat deze vroeg of laat je leugen zal onthullen? Dat in ogenschouw nemende vraag ik mij vervolgens af wat zo’n prins beweegt om zich voor zijn dood heimelijk te laten interviewen - deels ten tijde dat zijn vrouw nog in leven was - over alle zaken rond hem die (toen) publiekelijk als dubieus bestempeld werden.

Met die blik wilde ik met terugwerkende kracht en met de kennis van nu die interviews met de prins lezen. Vooropgesteld. Ik heb me nooit zo in deze persoon en zijn vrouw De Koningin verdiept. Mijn interesse in de man begon pas echt door die onthulling op die bewuste woensdag 4 oktober 2023, wat hem nu tot een vasthoudend leugenaar bestempelt. Dat zou het lezen van dit boekje spannend moeten maken. Nou en dat gebeurde..

Bij al die citaten die ik lees hoor ik in mijn hoofd zijn nasale stemgeluid met dat Duitse accent zoals ik me dat herinner van korte TV-fragmenten op het journaal van vroeger. Bij iedere anekdote van hem, bij elke stellingname, bij elke nuance vraag je je van alles af.. Wat is dit voor een man? Liegt hij hier ook (weer)? En als dit nou ook een leugen blijkt te zijn raakt dat behoorlijk de mensen die hij ter onderbouwing van die leugen als onbetrouwbare sujetten weg zet.

Nam hij anderen of net zichzelf in bescherming door deze publicatie tegen te houden tot na zijn dood. Met de kennis van nu denk ik vooral zich zelf. Want dat blijkt. Daar was hij mee bezig. Met zich zelf. De rest en alle anderen dat was bijzaak.

Wie in zijn omgeving wist bij zijn leven wat? Zijn vrouw? Zijn kinderen? De RVD? De Premier?
Wie dekte bij zijn leven dingen wat toe? Zijn vrouw? Zijn kinderen? De RVD? De Premier?
Wie heeft hij na zijn dood beschadigd door publicatie van deze interviews?

Wie was deze man?
Wellicht is de tijd rijp daar achter te komen.

Meer recensies van Paul