Een zeer zwartgallige roman over een Vlaams jongetje met Asperger. Het verhaal beslaat een aantal dagen en begint op kerstavond. De 11-jarige Roald woont samen met zijn knettergekke moeder. Niet leuk gek, nee echt gek. Zo gek dat Roald bang voor haar is.

Als het verhaal begint is Roalds moeder in diepe rouw. De vader van Roald is net overleden. Moeder zuipt zich zoals gewoonlijk klem en Roald moet zich maar zien te rooien. Dat doet hij dan ook maar, hij is niet anders gewend.

Het verhaal (of eigenlijk verhaaltje, want het boek telt maar 132 pagina’s en is bovendien klein van formaat) wordt vanuit Roalds gedachtengang verteld. Daardoor merk je dat hij anders is dan anderen. Opvallend is zijn kennis over allerlei dieren.

Zoals gezegd vond ik het boek nogal zwartgallig. Volgens de achterkant zou het een ‘waargenoegen’ zijn om het boek te lezen. Alhoewel ik zeker niet met tegenzin heb gelezen, vond ik het een somber, rauw verhaal. Vreselijk hoe dat kind daar opgroeit. Waar is de kinderbescherming, hoe kan het dat niemand ingrijpt? Het eind is vrij abrupt en rond het verhaal naar mijn idee niet af.

Ik waardeer dit boek met 3 sterren. Het is een roman dat je liefhebt of waar je van gruwelt. Lees ‘m in ieder geval niet op je nuchtere maag.

Reacties op: zwartgallig

Het jongetje dat de messen telde - Stephaan Margodt